Twee weken geleden gaf ik een lezing bij Unilever. De speaker voor mij was een beautyredactrice van een Nederlands tijdschrift. Omdat ze net was begonnen en ik er al was, nam ik achteraan plaats. Tijdens haar praatje deed ze een aantal uitspraken over bloggers waar ik me ontzettend over heb lopen opwinden.
Ik heb er wel eens over nagedacht om een artikel te wijden aan het verschil tussen tijdschriften en blogs, maar ik was bang dat het te veel stof zou doen opwaaien en bovendien heeft iedereen er volgens mij een hele sterke mening over, dus leek het me beter om het maar even met rust te laten. Maar na haar praatje te hebben aangehoord kan ik niet anders dan mijn digitale mond opentrekken om haar – en vele beautyredacteuren met haar – te laten weten hoe ik erover denk.
Er lijkt al sinds het begin van de populariteit van blogs een soort strijd te zijn ontstaan tussen tijdschriften en bloggers. Natuurlijk, de ene blogger is de andere niet, maar dat geldt net zo hard voor beautyredacteurs. Niet elke beautyredacteur heeft journalistiek gestudeerd, weet ik toevallig. En dat is in mijn ogen ook helemaal niet noodzakelijk. Ik vind het dan ook gek dat er vaak wordt geschermd met “maar bloggers hebben er geen studie voor gedaan”. Voor zo ver ik weet is journalistiek een vrij beroep. Je kunt schrijven, of je kunt het niet.
Er zijn duizenden blogs alleen al in Nederland en België en zoals ik al zei is de ene blogger de andere niet. Ik kom inderdaad wel eens op blogs met hele slechte foto’s en een oppervlakkige review waar niemand wat aan heeft. Maar over het algemeen, en daar ben ik best trots op, vind ik de Nederlandse en Belgische blogs van zeer goede kwaliteit. Zeker in vergelijking met blogs uit de UK, Duitsland, Spanje, Italië en andere Europese landen. De lat ligt hier behoorlijk hoog omdat we die met zijn allen steeds hoger en hoger hebben gelegd en onszelf blijven verbeteren.
De beautyredactrice vond het tijdens haar praatje nodig om te zeggen dat bloggers niet zo diep ingaan op een product. Waar zij juist heel veel informatie vertelt over een bepaald beautyproduct, zeggen bloggers alleen ‘oh het ruikt lekker en smeert lekker uit’. Maar nee, zij niet. Zij test namelijk alles zelf uit en heeft er écht verstand van. Dit verzin ik niet, dit waren letterlijk haar woorden.
Het stuitte mij niet alleen tegen de borst, ook vond ik het een aparte uitspraak. Over het algemeen vind ik namelijk niet dat tijdschriften erg diep ingaan op de beautyproducten die erin voorkomen. Als ik een gemiddeld tijdschrift opensla zie ik een mooie opmaak van een pagina. Meestal zijn de productfoto’s begeleid van drie regeltjes tekst: de naam van het product, in één zin wat het doet en dan de prijs. That’s it. Best een karig stukje tekst voor iets wat je maanden hebt getest.
Ik kan al minstens 1000 woorden schrijven over één freaking lipgloss. Hoe durft die beautyredactrice te beweren dat een tijdschrift dieper ingaat op een product dan een blogger? Het is naar mijn mening juist the other way around. Wij bloggers kunnen al 10 minuten los gaan over een verpakking. En dan bespreken we ook de ingrediënten, de kleur, de geur, de mate van plakkerigheid en houdbaarheid op de lippen, welke dupes zijn er, swatches op de pols, op de mond, full face swatches, de prijs, waar is het nu te halen met korting en welke kleuren zijn er nog meer. En dan plaatsen we er ook nog minstens 10 prachtige en functionele foto’s bij. Een tijdschrift gaat dieper in op een beautyproduct dan een blogger? Laat me niet lachen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van tijdschriften. Ik heb een abonnement op Allure en Seventeen en ik koop regelmatig een los nummer van de Grazia, Linda., Elle of Glamour. Ik denk dat tijdschriften en blogs gewoonweg niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar als ik dan de belangrijkste verschillen zou moeten opnoemen, ken ik er wel een paar.
Een tijdschrift denkt in thema’s en paginaindelingen en is in mijn ogen een stuk onpersoonlijker dan een blog. Een blogger denkt in ‘foto-tekst-foto-tekst’ (in plaats van een pagina-opmaak) en vertelt altijd alles vanuit haar eigen perspectief en bouwt een vertrouwensband op met de lezers. Er kan direct feedback worden gegeven, waar dan weer direct op gereageerd kan worden. Er kunnen vragen gesteld worden, die direct worden beantwoord. Een blog is niet alleen persoonlijker, maar ook een stuk interactiever in vergelijking met een tijdschrift. Naar mijn mening een groot voordeel, voor zowel de lezer als voor een eventuele adverteerder.
Ik snap het dan ook heel goed dat adverteerders een aantal jaren geleden hebben gekozen om meer te investeren in online advertisement. Het is niet alleen goedkoper, ook is er veel meer engagement via blogs. Het ‘vriendinnengevoel’ en de band die een blogger heeft met de bezoekers is iets wat een tijdschrift nooit voor elkaar kan krijgen. Het is uniek en zeer waardevol. Er heeft een verschuiving van de markt plaatsgevonden, waardoor er meer budget werd vrijgemaakt voor online en er dus gekort moest worden op de overige budgetten. Maar dat is niet de schuld van de bloggers, wat wel vaak wordt gedacht, maar de schuld van het tijdschrift zelf.
Iedereen had al lang kunnen zien aankomen dat online een grote hit zou gaan worden, en de tijdschriften hebben te laat beseft dat ze mee moeten gaan in die trend. Er bestaan sinds een paar jaar online redacties die de bijbehorende website moeten onderhouden, maar het is nog steeds heel onpersoonlijk. Het spreekt gewoon niet aan. Een gemiste kans, waardoor veel tijdschriften nog maar nét het hoofd boven water kunnen houden en uiteindelijk failliet zullen gaan. En dat vind ik jammer, want er is niets fijner dan op een zonnige dag op mijn balkon te liggen en gedachteloos een tijdschrift door te bladeren.
Met een afgeronde studie Moleculair Biology en 5 jaar werkervaring in een farmaceutisch laboratorium vind ik dat ik een goede, onderbouwde mening kan vormen over beautyproducten. Ik maak en bewerk mijn foto’s altijd zelf (waar beautyredacteuren HR foto’s gebruiken of een fotograaf inhuren voor een shoot), ik pers er elke maand 60 nieuwe, uitgebreide artikelen uit en in de ruim 5 jaar dat ik nu aan het bloggen ben, bereik ik meer mensen dan de oplagen van acht (!!) bekende glossy tijdschriften bij elkaar.
Nee, ik vind mezelf niet beter dan een beautyredacteur. Zij hebben hun sporen verdiend met minstens zo’n 10 jaar ervaring in ‘het vak’, ze leveren kwaliteit en daar heb ik respect voor. Wel vind ik dat ik hetzelfde respect verdien als waarmee zij worden behandeld. Ik vind namelijk dat er niet moet worden neergekeken op bloggers. Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur. En dat frustreert me, want ik vind het onterecht.
Zo, het is eruit.
Wat is jouw mening over deze kwestie, als lezer van zowel blogs en tijdschriften of als blogger zelf?
Until next time,
Serena Verbon
Ik ben het helemaal met je eens! Als ik soms bij de kapper er een beautyblad bij pak dan ben ik benieuwd naar allerlei producten. Maar net wat je zegt, er staat één foto zowat bij, met maar een minimum aantal informatie. Hoe moet ik nu weten of dat product goed of slecht is? Of hoe hij er in werkelijkheid uitziet. Liever lees ik dat dan gewoon op een blog. En via blogs is het aantal merken natuurlijk een stuk diverser, dan alleen die bekende merken.
Ik denk dat nog steeds heel veel medewerkers van bladen niet weten wat er te koop is op het internet, ze houden vast en hetzelfde format en daarmee gaan ze nog steeds de verkeerde richting op. Kijk maar naar Sanoma! Ik heb altijd veel tijdschriften gekocht en doe dart nog steeds, maar blogs lezen is een dagelijks ritueel waar ik niet meer zonder kan.
Jouw blog is zo fijn omdat je meer informatie geeft dan: “het ruikt zo lekker en het smeert zo lekker”.
Die opmerking over bloggers is onlangs trouwens ook door Martha Stewart gemaakt, maar dan met betrekking tot DIY en interieur blogs. Haar uitspraak zegt meer over haarzelf dan over blogs en bloggers. Hetzelfde geldt voor de redactrice van het beautyblad.
Als ik uitgebreide informatie wil over een beautyproduct dan zoek ik op blogs en niet in tijdschriften. Een beautyredacteur die vindt dat blogs oppervlakkig zijn, heeft geen idee van wat er online te vinden is.
AMEN! (A-WOMAN) ze zijn gewoon bang voor concurrentie en in plaats van nieuwe dingen te proberen kraken ze bloggers af. Om eerlijk te zijn ben ik verslaafd aan blogs, maar kan ik ook nog wel genieten van een glossy of magazine op rustige momentjes.
Helemaal mee eens! Ik zie eigenlijk bijna nooit een echte review in tijdschriften, meestal is het meer een collage van bijv. oogschaduws en dan de naam en prijs erbij. Is meer advertentie in mijn ogen.
Ik koop trouwens bijna geen tijdschriften meer, want er staat meestal niks nieuws of zelfs onjuiste informatie, toen ik net begon met make-up las ik in een tijdschrift dat je je wimpers 5 minuten per oog moest krullen, stond ik daar elke ochtend 10 minuten m’n wimpers te krullen 😉 En het zag er niet eens mooi uit ook, met zo’n hele knik er in.
Ik vind ook dat bloggers meestal veeeeel dieper op een product ingaan, ik leer hier echt over producten en kan zelf een goede mening vormen.
Ik vind tijdschriften ook heerlijk om te lezen, maar ik lees daar liever interviews en tips.
Op het gebied van mode en beauty doe ik inspiratie op in tijdschriften, maar vorm ik mijn mening op blogs.
Hardstikke mee eens. Vooral het deel dat in tijdschriften vrijwel niks wat betreft ‘reviews’ staat, enkel oppervlakkige informatie over het product.
Amen!
Oké had een hele lap tekst, staat er alleen halleluja. Pff hahaha
Korte samenvatting dan maar.;)
Ben het helemaal met je eens en ontzettend goed dat je dit artikel hebt geschreven. Laat je niet op je kop zitten.;)
Ze doen waarschijnlijk ook zo neerbuigend, omdat ze weten dat bloggers meer bereik hebben en daar rete jaloers op zijn.;)
Keep up the good work girl!
Halleluja!!
Halleluja!
Wauw wat een duidelijke en goede mening heb je. ik deel hem geheel. Ik ben beginnend blogger, site moet nog online komen, maar hoop ooit zo ervaren als jou te mogen zijn
Wow je hebt zo gelijk en ben enorm onder de indruk van jouw artikel. Het vertelt meer over je dan je misschien denkt. De passie die dit artikel uitstraalt is zoo mooi!
🙂
Gewaagd, maar stoer artikel.
De voordelen aan blogs vind ik dat je makkelijk kunt scannen, het gratis is en je over het gehele web kunt zoeken naar interessante blogs/blogartikelen. Daarbij zie je dat veel blogs zich echt in een smalle niche bevinden, wat fijn is als er voor jouw smalle niche een blog is.
Voordeel van mags vind ik dat het drukwerk is. Ik vind het heerlijk om op de bank te liggen met een kop thee en een blad, even weg van de computer. Nadeel is dat je vaak eerst wordt doodgegooid met reclame en dat de onderwerpen zo uiteenlopen, dat ik vaak de helft niet eens lees.
Ik ben benieuwd hoe lang magazines überhaupt zullen blijven staan. Die tak is zo wankel op dit moment!
Wauwww dat heb je verschrikkelijk mooi geschreven ik ben het helemaal met je eens, dat iemand dat durft te zeggen alleen al wij kunnen net zo veel als die tijdschriften.
Ik vind tijdschriften niet meer leuk, ik heb echt het idee dat de gene die het meeste betaald in het blad komt.
Ook vind ik er veel te veel reclame in staan. Ik heb een keer voor de gein de reclame eruit gescheurd, er was niks meer van het blad over!
Ik doe het alleen nog met de blogs. Zelf ben ik schoonheidsspecialiste, kapster visagiste en nagelstyliste en soms lees ik dingen die ik zelf nog niet wist of kende!
Groot gelijk Serena! Kom voor jezelf op!!
Oh yeah!
Goed artikel. Ik ben een voorstander van beiden, ik haal van blogs heel veel informatie, en vind ze ook persoonlijker dan een tijdschrift, misschien klinkt het creepy en stalkerig, maar ik heb echt het gevoel dat ik de personen achter de blogs persoonlijk ken en soort van vriendinnen met ze ben (niet real-life, maar toch digitaal). Ik en waarschijnlijk nog veel anderen met mij leven echt met jullie mee (maar ook met mascha van beautygloss, cynthia van misslipgloss en eigenlijk bij alle andere blogs ook wel), als er iets leuks of juist heel ergs gebeurt in jullie leven, dan wil je eigenlijk gewoon een berichtje sturen om jullie erdoorheen te helpen. Het persoonlijke stukje heeft een blog gewoon veel meer dan een tijdschrift, maar ik houd ook van tijdschriften. Als ik in de zomer in de tuin lig te zonnen, dan wil ik absoluut geen ipad of computer meenemen, behalve dat het ontzettend vervelend en onhandig is en je het ook heel slecht kan lezen in de zon, vind ik het ook niet fijn. Het is heerlijk om dan een echt ‘tastbaar’ tijdschrift mee te nemen en erdoorheen te bladeren. Veel tijdschriften bewaar ik lang omdat er handige artikelen instaan, en als ik maar 1 artikel wil bewaren scheur ik het eruit en bewaar ik het, net zoals je bij een blog met bloglovin het artikel heel handig kan hearten.
Ik houd echt van beiden, en ik hoop ook zeker dat blogs niet compleet de tijdschriften wegwerken, maar dat blogs wel gewoon van goede kwaliteit zijn en zich kunnen ontwikkelen.
Even nog in het kort voor mij de pluspunten van blogs en tijdschriften afzonderlijk:
Blog:
– Alles kun je bewaren zonder dat het veel ruimte inneemt, het is digitaal
– Je kan heel veel blogs tegelijk volgen zonder er veel geld aan uit te geven
– Heel persoonlijk, en daar houd ik echt van
– Heerlijk om in de winter een hele dag achter de computer te zitten en leuke blogs te lezen
Tijdschriften:
– Er staan zo veel mooie afbeeldingen en foto’s in tijdschriften, heel leuk om die uit te knippen en te gebruiken in collages, dagboeken of om op de muur te plakken, op internet kom ik veel moois tegen, maar mijn printer print dat niet zo mooi uit, ook is het papier dan mooi dik en schijnt niet door
– Het is voor mij veel sneller bereikbaar en in te delen wanneer ik wat wil lezen, een tijdschrift pak ik op het moment dat ik het wil, en leg weer even aan de kant als ik iets anders wil doen, bij een blog moet ik toch de computer weer aanzetten, waarbij je ook weer andere dingen gaat doen, de computer zet ik niet aan voor 5 minuutjes blogs lezen
– Voor in de zomer vind ik tijdschriften veel fijner dan blogs omdat ik van het lekkere weer wil genieten, in de zomer stapelen de blogs die ik volg zich vaak op totdat ik na een paar weken ineens 200 posts te gaan heb, gewoon omdat ik geen zin heb om speciaal daarvoor ‘verplicht’ achter de computer te zitten om maar bij te blijven, terwijl ik met een tijdschrift heerlijk in de tuin kan zitten
Geen tegenstander van een van beiden, wil gewoon beiden graag houden, en ik denk dat de meeste mensen dat vinden, dus het zou leuk zijn als de goede bloggers en tijdschriften de handen ineen zouden slaan en samen zouden werken.
Ik studeer een master digitale media en het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat blog veel meer invloed heeft dan traditionele media en dat consumenten bloggers ook geloofwaardiger vinden…ik denk dat de tijdschriften gewoon jaloers zijn en proberen zichzelf te ” redden” aangezien het een beetje begint uit te sterven..
Zelf vind ik dat blogs zeer zeker VEEL dieper ingaan op producten als tijdschriften!
Amen 🙂
Alleen al het feit dat ze de moeite neemt om dit mee te nemen naar een lezing bij Unilever drukt uit dat ze zicht enorm bedreigd en onzeker voelt door beautybloggers. Meer haal ik er niet uit! Je staat in je recht en laat lekker gaan!
Ik ben het helemaal met je eens Serena!
Beautykaternen in tijdschriften kennen altijd maar een paar karige bladzijdes, waar vrij weinig informatie over producten wordt gegeven.
Meestal wordt er een thema gekozen en worden daar wat producten bij gezocht..
Dat is ook leuk hoor, maar beautybloggers gaan veel dieper in op producten zelf. Online krijg je te horen hoe een product echt werkt en niet alleen dat het zo’n schattige kleur is die nu helemaal in is e.d.
Ik koop zelf geen magazines, in verhouding vind ik ze vrij prijzig en daarna gooi ik ze weg dus daarom koop ik ze al jaren niet meer
Dus lees ik graag de beautyblogs, omdat ik graag op de hoogte wil blijven van nieuwe cosmeticaproducten. Het enigste wat mij stoort aan sommige bloggers dat ze vragen kijk niet naar mij , maar kijk naar t product maar wel boos worden als er kritiek word geleverd. En het feit dat sommige bloggers het zo op zichzelf projecteren. Ik ben van mening dat een beautyblog over beauty moet gaan en niet om de bloggers. Het leuke aan deze blog vind ik dat je ook een laag segment bespreek en niet alleen over de topproducten en dat je zelfspot hebt en dat heeft niet elke blogger.
Heel interessant om te lezen.
Plus, blogs zijn meer waarheidsgetrouw. Tijdschriften kunnen het minder snel maken een populair maar slecht product op een realistische manier is te beschrijven omdat dat anders slechte reclame is. En blogs zijn uiteraard ook persoonlijker. Artikelen in modetijdschriften worden door het een en het ander geschreven terwijl je van een blog meer kan verwachten wat de gebruikelijke professionaliteit is.
Amen!
Ik heb hier echt nog nooit over nagedacht. Maar ik lees ook eigenlijk geen tijdschriften, op knipmode na. Maar met die patronenbladeren kun je dat ook gewoon niet digitaal maken.
En nu ik er dan toch over nadenk, ben ik het met je eens dat je blogs en tijdschriften gewoon niet kunt vergelijken. Dat is net zoiets als 9GAG en de scheurkalender op de WC vergelijken.
Zo te horen moest dit echt even van je hart… En ik moet zeggen dat ik het er mee eens ben. Misschien is het een stukje jaloezie van de beautyredactrices?
Well said!!!!!!
Heel mooi geschreven. Als er iets niet diepgaand is zijn het wel de beauty artikelen in tijdschriften. Vrijwel nooit worden deze producten zelfs maar getest of een eigen mening erbij vermeld.
Amen to that Sereen!
Goed dat je het zo zegt! Heel flauw van die beautyredactrice om dit soort uitspraken te doen, komt nogal jaloers over. Ik vind idd juist dat tijdschriften make-up veel oppervlakkiger reviewen dan beautyblogs, zo heb ik in tijdschriften vaak producten aangeprezen zien worden waarvan ik op meerdere beautyblogs heb gelezen dat het totale flops zijn haha, goed artikel!
X
Ik ben het helemaal met je eens!
Ongeacht het onderwerp getuigen de uitspraken van die beautyredacteur gewoon van een gebrek aan respect. Al had ze het over voetbal of de Albert Heijn gehad, je hoort anderen niet zo af te zeiken als je daar een presentatie staat te geven op een professioneel evenement. Zelf heb ik niet echt een mening over deze kwestie, ik heb niet zoveel ervaring met magazines (ik lees ze nooit/zelden) en ik ben wel dol op blogs lezen, dus ja.. biased 😉
Helemaal gelijk Serena!
En “reviews” in tijdschriften neem ik nooit serieus want meestal is het gewoon gesponsord en klaar. Op blogs heb je zoveel meer info, en als het dan eens gesponsord is, dan weten we dat het ook écht goed is, want de meeste bloggers nemen anders die sponsoring niet aan, denk ik toch? 🙂
Kus!
Wat een goed verhaal! Ik vind blogs persoonlijk fijner om even snel bepaalde producten op te zoeken. Producten staan, wat mij betreft, inderdaad wat beter omschreven op blogs. Bloggers doen ook veel vanuit zichzelf, en anders staat het aangegeven, waardoor de artikelen vaak eerlijker zijn. Daarnaast kun je meteen het resultaat zien en waarnemen door de goede uitleg en foto’s. In een tijdschrift staat inderdaad vaak een korte omschrijving of een kleine beoordeling, waar je als lezer niet veel aan hebt. Ik vind het wel leuk om zoiets te lezen, maar ik wordt minder geprikkeld om het door een tijdschrift te kopen, omdat ik niet veel over het product te weten kom. Ik vind tijdschriften over andere onderwerpen dan beauty en fashion wel erg fijn, die koop en lees ik ook met alle plezier. Zo ben ik zelf geabonneerd op het tijdschrift Reizen, wat voor mij wel echt een stukje ontspanning is. x
Well said! In jouw geval met jouw achtergrond helemaal! Respect! Dik respect. Verder vind ik het van elke spreker dom om andere producten af te kraken. Zegt wat over hun zelfvertrouwen. Zeker bij Unilever niet verstandig om te doen who ever that lady is….
Heerlijk artikel dit, goedzo Serena. Wat een rare uitspraken!
Goh, wat een gemene uitspraken zeg.
Ik vind een blog en een tijdschrift totaal niet met elkaar te vergelijken. Het is zo anders!
Helemaal mee eens. Punt uit.
Ik denk dat je een blog en een tijdschrift niet echt kan vergelijken, maar toch ook weer wel. Want je kan appels niet met peren vergelijken, maar toch ook weer een beetje wel want het is beide fruit. Nou goed, ik vind tijdschriftjes heerlijk om te lezen in het zonnetje of iets. Deels omdat het van alles ‘wat’ is, recepten, fashion, beauty, columns, interviews, roddeltjes.. en soms heeft een blog dat ook wel. Maar zoals je zegt, die artikels zijn vaak propvol informatie! Ik zou ook altijd een blog raadplegen mocht ik een producten willen kopen. Maar als ik aan het zwembad lig, ga ik niet naar een schermpje zitten turen, dan heb ik liever een tijdschrift. Tijdschriften moeten blogs in hun waarde laten & andersom, dan is er toch niets aan de hand?
Ik ben het zeker met je eens. Ik vind het heerlijk om een tijdschrift te lezen, maar daarnaast lees ik heel graag verschillende blogs en blog ik natuurlijk zelf ook.
Als ik zie wat wij ( bloggers ) er voor doen: producten testen, fotograferen, schrijven, mensen informeren, mensen te woord staan, inspiratie geven, mensen GRATIS voorzien van heel veel mooie, leuke, informatieve teksten en nog veel meer denk ik dat wij een hele mooie toevoeging zijn op alles wat er al is en was. Het kan zijn dat wij fouten maken, of iets over het hoofd zien maar dat hebben zij net zo goed. Daarnaast weet ik dat bloggers hard werken en niet zomaar iets schrijven of laten zien… en als dat wel zo zou zijn waren blogs vast niet zo geliefd.
Ik laat mensen en tijdschriften in hun waarde en ben blij als ik met de Grazia in het zonnetje lig, hopelijk denken zij dat ook van ons:-).
X
Fijn artikel! Ik ben juist blogs over beauty gaan opzoeken omdat ik die ene pagina met lippenstift vegen niet voldoende vond om ‘getriggerd’ te worden om een beautyproduct te gebruiken.
Ik vind dat je het allemaal erg goed hebt verwoord! En ik vind het ook erg knap van je dat je dit gewoon schrijft en toch wel een soort van het ‘taboe’ verbreekt! Ik ben het ook zeker met je eens, al vind ik een voordeel van een tijdschrift dan wel weer dat het even iets offline is, haha! En sommige dingen lezen dan wel weer fijner etc. in een tijdschrift, vooral de mode shoots en interviews. Beauty lees ik daarentegen wel echt liever online!
Ik ben volledig met je eens!!!!!! Prachtig artikel Serena! En mij respect heb je zeker en vast!
Aangezien je de spreker ná de beautyredactrice was, heb je door de kwaliteit van je presentatie haar vast al van repliek gediend…waarmee ik maar wil zeggen: het is volgens mij niet nodig om je op te winden over dergelijke kritiek. Het succes van je blog, en van die van alle andere kwalitatief goede bloggers in Nederland, bewijst het tegendeel.
Mijn persoonlijke mening? We willen als lezerspubliek eerlijke en degelijke informatie over beauty en in sommige (ik vind eigenlijk: de meeste) tijdschriften ontbreekt het daaraan. Reviews in tijdschriften neem ik niet serieus. Daarmee niet gezegd hebbende dat tijdschriftartikelen waardeloos zijn; zij vervullen een andere functie.
klopt! Tijdschriften met nieuwtjes over celebs heb ik al vaak gezien op social media. En op een blog heb je sneller het gevoel dat je leest over een eerlijke mening. Een tijdschrift kan er al snel voor betaald zijn.
Ik ben het eigenlijk helemaal met jou eens… Ik hou van tijdschriften, maar als het gaat over beauty producten, dan heb je echt wel meer aan een blog. Want tijdschriften schrijven inderdaad amper iets over producten, meestal één zinnetje (wat vaak nergens op slaat) en de prijs… Ik denk ook altijd dat ze betaald worden om dat product te vermelden. Dat is op blogs ook soms zo, maar niet bij élk product – en jullie geven er eerlijk (bij de meeste professionele blogs toch) jullie mening over. Het gaat bij tijdschriften ook bijna alleen maar over dure producten, wat ook jammer is.
Goed gezegd Serena, ik ben het helemaal met je eens!
Zo waar dit! En vaak zijn de tijdschriften nog stukken later met het publiceren van ‘nieuwe’ producten!
Heel erg waar! De producten die in tijdschriften worden aangeprezen zeggen me nooit zoveel, omdat er hooguit één marketingzinnetje bijstaat en that’s it. Met reviews op beautyblogs kunnen we tenminste wat!