Twee weken geleden gaf ik een lezing bij Unilever. De speaker voor mij was een beautyredactrice van een Nederlands tijdschrift. Omdat ze net was begonnen en ik er al was, nam ik achteraan plaats. Tijdens haar praatje deed ze een aantal uitspraken over bloggers waar ik me ontzettend over heb lopen opwinden.
Ik heb er wel eens over nagedacht om een artikel te wijden aan het verschil tussen tijdschriften en blogs, maar ik was bang dat het te veel stof zou doen opwaaien en bovendien heeft iedereen er volgens mij een hele sterke mening over, dus leek het me beter om het maar even met rust te laten. Maar na haar praatje te hebben aangehoord kan ik niet anders dan mijn digitale mond opentrekken om haar – en vele beautyredacteuren met haar – te laten weten hoe ik erover denk.
Er lijkt al sinds het begin van de populariteit van blogs een soort strijd te zijn ontstaan tussen tijdschriften en bloggers. Natuurlijk, de ene blogger is de andere niet, maar dat geldt net zo hard voor beautyredacteurs. Niet elke beautyredacteur heeft journalistiek gestudeerd, weet ik toevallig. En dat is in mijn ogen ook helemaal niet noodzakelijk. Ik vind het dan ook gek dat er vaak wordt geschermd met “maar bloggers hebben er geen studie voor gedaan”. Voor zo ver ik weet is journalistiek een vrij beroep. Je kunt schrijven, of je kunt het niet.
Er zijn duizenden blogs alleen al in Nederland en België en zoals ik al zei is de ene blogger de andere niet. Ik kom inderdaad wel eens op blogs met hele slechte foto’s en een oppervlakkige review waar niemand wat aan heeft. Maar over het algemeen, en daar ben ik best trots op, vind ik de Nederlandse en Belgische blogs van zeer goede kwaliteit. Zeker in vergelijking met blogs uit de UK, Duitsland, Spanje, Italië en andere Europese landen. De lat ligt hier behoorlijk hoog omdat we die met zijn allen steeds hoger en hoger hebben gelegd en onszelf blijven verbeteren.
De beautyredactrice vond het tijdens haar praatje nodig om te zeggen dat bloggers niet zo diep ingaan op een product. Waar zij juist heel veel informatie vertelt over een bepaald beautyproduct, zeggen bloggers alleen ‘oh het ruikt lekker en smeert lekker uit’. Maar nee, zij niet. Zij test namelijk alles zelf uit en heeft er écht verstand van. Dit verzin ik niet, dit waren letterlijk haar woorden.
Het stuitte mij niet alleen tegen de borst, ook vond ik het een aparte uitspraak. Over het algemeen vind ik namelijk niet dat tijdschriften erg diep ingaan op de beautyproducten die erin voorkomen. Als ik een gemiddeld tijdschrift opensla zie ik een mooie opmaak van een pagina. Meestal zijn de productfoto’s begeleid van drie regeltjes tekst: de naam van het product, in één zin wat het doet en dan de prijs. That’s it. Best een karig stukje tekst voor iets wat je maanden hebt getest.
Ik kan al minstens 1000 woorden schrijven over één freaking lipgloss. Hoe durft die beautyredactrice te beweren dat een tijdschrift dieper ingaat op een product dan een blogger? Het is naar mijn mening juist the other way around. Wij bloggers kunnen al 10 minuten los gaan over een verpakking. En dan bespreken we ook de ingrediënten, de kleur, de geur, de mate van plakkerigheid en houdbaarheid op de lippen, welke dupes zijn er, swatches op de pols, op de mond, full face swatches, de prijs, waar is het nu te halen met korting en welke kleuren zijn er nog meer. En dan plaatsen we er ook nog minstens 10 prachtige en functionele foto’s bij. Een tijdschrift gaat dieper in op een beautyproduct dan een blogger? Laat me niet lachen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van tijdschriften. Ik heb een abonnement op Allure en Seventeen en ik koop regelmatig een los nummer van de Grazia, Linda., Elle of Glamour. Ik denk dat tijdschriften en blogs gewoonweg niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar als ik dan de belangrijkste verschillen zou moeten opnoemen, ken ik er wel een paar.
Een tijdschrift denkt in thema’s en paginaindelingen en is in mijn ogen een stuk onpersoonlijker dan een blog. Een blogger denkt in ‘foto-tekst-foto-tekst’ (in plaats van een pagina-opmaak) en vertelt altijd alles vanuit haar eigen perspectief en bouwt een vertrouwensband op met de lezers. Er kan direct feedback worden gegeven, waar dan weer direct op gereageerd kan worden. Er kunnen vragen gesteld worden, die direct worden beantwoord. Een blog is niet alleen persoonlijker, maar ook een stuk interactiever in vergelijking met een tijdschrift. Naar mijn mening een groot voordeel, voor zowel de lezer als voor een eventuele adverteerder.
Ik snap het dan ook heel goed dat adverteerders een aantal jaren geleden hebben gekozen om meer te investeren in online advertisement. Het is niet alleen goedkoper, ook is er veel meer engagement via blogs. Het ‘vriendinnengevoel’ en de band die een blogger heeft met de bezoekers is iets wat een tijdschrift nooit voor elkaar kan krijgen. Het is uniek en zeer waardevol. Er heeft een verschuiving van de markt plaatsgevonden, waardoor er meer budget werd vrijgemaakt voor online en er dus gekort moest worden op de overige budgetten. Maar dat is niet de schuld van de bloggers, wat wel vaak wordt gedacht, maar de schuld van het tijdschrift zelf.
Iedereen had al lang kunnen zien aankomen dat online een grote hit zou gaan worden, en de tijdschriften hebben te laat beseft dat ze mee moeten gaan in die trend. Er bestaan sinds een paar jaar online redacties die de bijbehorende website moeten onderhouden, maar het is nog steeds heel onpersoonlijk. Het spreekt gewoon niet aan. Een gemiste kans, waardoor veel tijdschriften nog maar nét het hoofd boven water kunnen houden en uiteindelijk failliet zullen gaan. En dat vind ik jammer, want er is niets fijner dan op een zonnige dag op mijn balkon te liggen en gedachteloos een tijdschrift door te bladeren.
Met een afgeronde studie Moleculair Biology en 5 jaar werkervaring in een farmaceutisch laboratorium vind ik dat ik een goede, onderbouwde mening kan vormen over beautyproducten. Ik maak en bewerk mijn foto’s altijd zelf (waar beautyredacteuren HR foto’s gebruiken of een fotograaf inhuren voor een shoot), ik pers er elke maand 60 nieuwe, uitgebreide artikelen uit en in de ruim 5 jaar dat ik nu aan het bloggen ben, bereik ik meer mensen dan de oplagen van acht (!!) bekende glossy tijdschriften bij elkaar.
Nee, ik vind mezelf niet beter dan een beautyredacteur. Zij hebben hun sporen verdiend met minstens zo’n 10 jaar ervaring in ‘het vak’, ze leveren kwaliteit en daar heb ik respect voor. Wel vind ik dat ik hetzelfde respect verdien als waarmee zij worden behandeld. Ik vind namelijk dat er niet moet worden neergekeken op bloggers. Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur. En dat frustreert me, want ik vind het onterecht.
Zo, het is eruit.
Wat is jouw mening over deze kwestie, als lezer van zowel blogs en tijdschriften of als blogger zelf?
Until next time,
Serena Verbon
AMEN! Ik ben het hier echt volledig mee eens! Nu merk ik er als kleinere blogger nog niet zo veel van, maar heb al genoeg verhalen voorbij horen komen, en ik kan me je frustratie goed voorstellen. Beter zouden die tijdschriftmedewerkers de handen ineenslaan met de bloggers en leuke manieren van samenwerkingen bedenken, in plaats van zulke opmerkingen te maken.
Het zwakste vind ik eigenlijk dat zo’n spreker anderen onderuit moet halen om zelf beter over te komen. Hoe overtuigd ben je dan van je product of merk…
Tsja, de opkomende technologie gaat helaas gepaard met het verlies van bepaalde beroepen. Journalisten hebben het nu zwaar met de online gratis kranten. Zo ook de mensen die bij tijdschriften werken. Er is niet op tijd voor een goed (online) alternatief gezorgd dus vullen jongeren het gat zelf op met blogs. Ik zal altijd bepaalde tijdschriften blijven kopen die voor een bepaalde diepgang zorgen. Maar naar mijn idee is er (net als bij veel andere diensten die het moeilijk hebben) een wildgroei aan kwalitatief slechte content. Daarom ben ik zo blij dat er blogs zijn en dat ze eens goed wakker geschud worden. De echte goede tijdschriften blijven bestaan, en de mindere zullen er uiteindelijk mee moeten stoppen.
Wat een goed stukje, je verwoord het netjes zonder echte verwijten naar een tijdschrift redacteur toe. Ik ben het met je eens dat bloggers heel anders zijn dan tijdschriften. Een blogger is ook alles in één, en ja, misschien blijft er dan wel eens wat liggen. Het zijn twee verschillende media, dat kun je toch niet vergelijken? Dat zou eigenlijk hetzelfde zijn als presentatoren van tv/radio met elkaar vergelijken…
Ik denk dat blogs en tijdschriften gewoon hele andere media zijn. Net als dat een krant niet hetzelfde is als het journaal.
Blogs zijn meestal wat persoonlijker, omdat het vaak door één persoon gemaakt wordt en tijdschriften daar zit een hele redactie achter. Je kunt ze gewoon niet vergelijken en een strijd zou er dus ook niet moeten zijn.
Ik hou van tijdschriften, maar ook van blogs. En dat zal altijd zo blijven!
Sinds er beautyblogs bestaan sla ik eigenlijk geen tijdschrift meer open. Meestal staan er niet eens kleurnummers bij, geen swatches en geen beoordeling. En het is mij al vaak overkomen dat ik voor een product naar de winkel ren en het nog niet eens te koop is!
Ik ben het helemaal met je eens. Een blog is eerlijk, als een product slecht is wordt dat gezegd en in een tijdschrift zullen ze dat er waarschijnlijk niet in zetten. Een tijdschrift koop ik niet voor het kleine stukje beauty wat er in staat maar vooral voor het mode gedeelte. Ook zie je in een tijdcshrift alleen de duurste producten, waardoor ikzelf niet eens zin heb om ernaar te kijken.
Lieve Sereen, laat je niet zo op de kast jagen. Je hebt verdorie niet voor niks duizenden bezoekers per dag! En al die bezoekers komen elke dag naar jouw site omdat ze geloven in jouw oprechtheid en visie. Ik koop al jaren geen tijdschriften meer omdat, wat jij zegt, er in drie regels wordt beschreven wat een product inhoudt, terwijl jij er 1000 woorden aan besteed.
Je bezoekersaantallen zeggen volgens mij genoeg, dus lieve schat, maak je niet zo druk. De tijdschriften zien vrouwen zoals jij als een bedreiging, wat ook terecht is want de bloggers nemen nou eenmaal dat hele vakgebied over.
Ik vind het wel heel goed dat je je laat horen en niet aan de kant gaat voor iemand die zomaar over je heen walst. Je bent een topper!
Hear hear!!
Prima geschreven en helemaal mee eens!!
Goed artikel, er is al lange tijd een “strijd” hierover gaande, waarbij eigenlijk geen een blogger iets van durft te zeggen. Ik vind het heel knap dat jij dit toch durft aan te halen! Ik ben het helemaal net je eens, maat kan me de frustratie van redactrices ook goed indekken, ” hun werk” wordt voor hun neus weggekaapt, door slimme jonge meiden die op een slimme manier inspelen op de trend van nu en meebewegen met de markt en technologie. Het kan niet anders dan dat dit bij hun veel frustratie opwekt en daar zijn bloggers de dupe van hun frustraties. Erg jammer en ik vind overigens een tijdschrift niet te vergelijken met een beautyblogger, in een tijdschrift staan amper tot geen echte reviews van beautyproducten, sporadisch een keer en dan komt het met name naar voren als reclame. Verder vind ik een tijdschrift vaak uit reclame, interviews en kledingindpiratie bestaan. Leuk inderdaad om te lezen vanuit een amusement opzicht, maar een beautyblogger schrijft meer om te informeren en heeft daardoor een nauwere band met haar volgers. Dat is mijn mening.
Goed artikel, wat een onzin dat tijdschriften dieper in gaan op producten zeg, ik heb ook nooit het idee dat ze in tijdschriften eerlijk zijn terwijl ik dat bij bloggers wel heb, ik zoek tegenwoordig altijd reviews van bloggers op voordat ik een product aan ga schaffen!
Ik lees graag tijdschriften zoals Grazia en Linda., maar zeker niet voor het beautygedeelte, want dat is sowieso vaak al een ondergeschoven kindje en als er al beauty in staat, kan het hooguit de nieuwste trend laten zien, maar is het verder weinig nietszeggend op dat gebied. Voor wat betreft beauty lees ik dus liever blogs, maar een tijdschrift blijft fijn voor de artikelen over celebs, interviews en verhalen die erin staan en ik vind het wel eens fijn en rustgevend om gewoon met een tijdschrift op de bank, het balkon of in de trein te zitten. Blogs zijn leuk omdat ze persoonlijk zijn, eerlijker over producten (ook niet altijd gezien commercie en geld ook bij blogs steeds meer een rol speelt), je ziet de swatches etc. Ik vind dus zowel tijdschriften als blogs leuk, maar ‘t is wel erg dom als een beautyredactrice van een tijdschrift zo hoog van de toren blaast en toch een beetje neerkijkt op bloggers, terwijl ik de beautypagina’s in tijdschriften vaak de meest inhoudloze, onpersoonlijke pagina’s vind. Tja.
Ben het zooo met je eens! Waar wij inderdaad een heel epistel kunnen houden over één make-up product, zie je dat in een tijdschrift nooit uitgebreid terug. Het blijft bij een paar zinnen, een alinea hooguit. Niet gek natuurlijk, er zal niet zoveel ruimte voor zijn, maar gek dat zij zegt dat ze er écht verstand van heeft. Laat me niet lachen!
Ondanks dat ik eigenlijk nooit een reactie achterlaat hier, wilde ik toch even zeggen dat ik het erg prettig vind dat je dit artikel heb geschreven! Je spreekt uit voor meerdere bloggers (collega’s) en dat waardeer ik zeer.
You go girl! Goed stuk en ik ben het helemaal met je eens.
Helemaal mee eens.
Ik heb jaren in de Grafische Industrie gewerkt. Uitgeverij, reclamebureau… You name it.
Maar wat een blogger doet is much more! Een tijdschrift heeft een heel team gekwalificeerde mensen om zich heen om 1product neer te zetten… Wij bloggers zijn fotograaf, redacteur, journalist, stylist, make-up artist en DTP-er in 1! Om 1 artikel op zijn mooist neer te zetten ben ik met 1 foto soms een uur bezig. Dus mevrouw moet heel snel achter haar oortjes krabben en zich afvragen waar ze deze info vandaan getoverd heeft! Hehe dat lucht op! 🙂 Ooohw ja en ik blog voor de fun!
Wat goed dat je je mening durft te geven! Ook hier weer een voordeel: je kan je mening makkelijker geven dan ik magazines over dingen die niet over beauty gaan. Persoonlijk vind ik blogs ook leuker door de foto’s en de betere uitleg, swatches etc.. wat er in een magazine meestal niet is.
Wauw, goede post. Ik volg je blog eerlijk gezegd niet echt, omdat ik geen beautymeisje ben. Maar als beginnend freelance redacteur (studeerde journalistiek) én blogger vind ik dit razend interessant. Ik zie inderdaad precies de verschillen tussen blogs en bladen, zowel inhoudelijk als in doelgroepen. Dank voor het delen!
Goed om het uit te spreken! Ik vind ook dat je die twee niet kunt vergelijken, maar door het ontstaan van blogs zullen de tijdschriften wel een hoop concurrentie erbij krijgen waar ze (begrijpelijk) niet blij mee zijn.
Ik ben het met je eens. Daarbij zijn er ook nog veel bloggers die puur bloggen voor hun plezier en er dus niet voor betaald krijgen. Redacteurs krijgen dat wel. Dan komt er nog bovenop dat hun tijdschrift geld kost, een blog kun je gratis bezoeken (behalve de kosten van het web ;))
Goed artikel! Ik vind blogs fijner om te lezen dan tijdschriften omdat het veel persoonlijker is. Beetje apart dat een hoofdredactrice zulke opmerkingen maakt en er klopt inderdaad ook nog niet eens wat van! Reviews op blogs zijn over het algemeen veel uitgebreider dan in tijdschriften.
Wat een super artikel! Ik heb hier erg veel aan. Ik ben studente journalistiek en ben bezig met een scriptie over dit onderwerp! Iedereen die hier een sterke mening over heeft en deze met mij wil delen mag van zich laten horen, heel graag! Stuur een mailtje naar juliavandooren@hotmail.com
Thanks! xo
Ik ben het helemaal met je eens. De laatste tijd heb ik een aantal tijdschriften gekocht, ik dacht een keer wat anders en hopelijk wat inspiratie opdoen. Maar telkens was Ik weer wat teleurgesteld, er zijn meer pagina’s met reclame in te vinden en andere zijn ook gewoon meer op mode gericht, pagina’s vol met designer shoots die niet echt draagbaar zijn. Over beauty staat er inderdaad maar erg weinig, als ik iets tegen kom wat ik nog niet ken, dan zoek ik het op Internet en kom ik op blogs terecht.
Dus tja aan de hand van blogs koop ik toch inderdaad mijn beauty of fashion producten. Online is en blijft belangrijk en zal alleen maar meer onderdeel van ons leven worden.
PREACH GURL!
Je heb helemaal gelijk!
Heel goed artikel. Ik lees liever de blogs wanneer het op beauty producten aan komt. Blogs zijn persoonlijker, kritischer en gratis. Natuurlijk zijn de blogs niet met elkaar te vergelijken, maar er zitten een aantal tussen die ik graag lees en waarvan ik de reviews heel belangrijk vind in mijn beslissing om een product te kopen of niet. Daar komt bij dat de meeste magazines qua beauty gericht zijn op de blanke huid (en dat is logisch, want het gaat hier om de Nederlandse markt), dat ik daar als getinte vrouw (Indonesische roots) niks tot weinig mee kan. Een blog als die van jou is voor mij een verademing, uitleg is overbodig 😉 Go Serena!
Ik koop nooit tijdschriften. Het fijne aan blogs is net dat het gratis is en er zoveel keuze is dat je zelf kunt samenstellen welke artikels over welke onderwerpen je wil lezen. Als ik een tijdschrift koop dan kost me dat meteen 4-5 euro en vaak vind ik de helft niet eens interessant. Vroeger kocht ik af en toe wel eens een tijdschrift om 1 bepaald artikel te lezen maar dan voel ik me bijna verplicht de rest ook te lezen (ik heb er immers voor betaald) en vaak vind ik het dan duidelijk dat men alle aandacht in 1 artikel heeft gestoken en de rest eigenlijk wat te kort schiet. Omdat een blogger leeft van zijn views moet elk artikel interessant genoeg zijn om open te klikken en dat maakt voor mij een enorm kwaliteitsverschil
Beautybloggers zijn vaak echt geobsedeerd door beauty (net als ik, wij) en daardoor weten ze alles, maar dan ook alles over cosmetica. Dat is een groot verschil met de journalistiek studente die 1 flesje Essie Ballet Slippers op haar bureau heeft staan. De beste zangers hebben ook geen conservatorium gedaan, en veel goede schrijvers hebben geen Nederlandse taal en cultuur gestudeerd. Kortom, passie (en obsessie) brengen je in mijn ogen verder dan wat dan ook.
Het is een beetje hetzelfde verhaaal als de “serieuze” zure schrijvers die Heleen van Royen of Kluun afkraken. Jealous much?
Nee, daar heeft het niets mee te maken. Het is een andere invulling geven aan de beroepsnormen, wat soms tot wrevel leidt.
Ik, Neerlandica, journalist en geen blogger vind Kluun en Heleen van R geen literatuur, ik vind de meeste inhoud van de meeste beautyblogs geen journalistiek, maar dat betekent niet dat ik ze in hun genre heel aardig kan vinden. En al helemaal niet dat mijn oordeel voortkomt uit jaloezie. Die conclusie kun je als weldenkend mens niet trekken.
Wat je te allen tijde moet doen bij deze discussie, is hem zuiver houden en niet alles over een kam scheren. Zijn alle blogs slecht? Nee. Zijn ze allemaal goed. Ook zeer zeker niet. Zijn alle blogs journalistiek? Neen. Beautylab? Soms wel (Serena’s ingrediënten-reviews zijn ongeëvenaard), soms niet (Kattengalore! om maar wat te noemen).
‘Heel aardig’ is ook wel een beetje uit de hoogte….
Auteur
Ik zal mezelf ook nooit anders voordoen dan ik ben: ik ben een blogger en eigenaar van Beautylab.nl en daar ben ik trots op! Mij hoor je nooit zeggen dat ik een beautyjournalist ben of entrepeneur of iets in die richting. Soms zou zoiets misschien wel slim zijn (fake it till you make it?), maar zo zit ik niet in elkaar.
Lousaa jij bezoekt mijn site al jaren heel trouw en ik vind jou niet de persoon die een opmerking plaatst uit jaloezie. Je geeft vaak een kritische noot, maar jouw comments worden altijd door mij gewaardeerd. Dat je het even weet!
Wat mooi om te zien hoe sterk jij van jezelf afbijt. Vooral het gedeelte over dat bloggers dieper ingaan op een product. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, Serena. 😉
KABEAM! Mooi gesproken!
Ik ben het helemaal met je eens!
You go girl!!
Ik ben van mening dat blogs ten eerste het voordeel hebben dat ze gratis zijn, zo kan iedereen van welke financiele laag dan ook toch alles leren en weten over beauty en dergelijke. Tijdschriften zijn tegenwoordig rond de 4 a 5 euro en dat is best prijzig voor sommige mensen. Tevens vind ik de reviews op jou blog ‘eerlijker’ je geeft echt je eigen mening erover. Soms is een product idd minder, en je kan het blog ook als koopgids gebruiken (dat doe ik wel, bijv. toen ik een nieuwe foundation zocht). Tot slot werk jij hier alleen aan, terwijl een tijdschrift heel veel mensen in dienst heeft. Als je het zo bekijkt werk jij harder, met betere input, een eerlijkere mening en een breder publiek.
Je hebt gelijk Serena! Blogs zijn inderdaad heel anders dan tijdschriften. Blogs zijn leuker en persoonlijker! Ik koop zelf vaak tijdschriften, maar steeds minder en minder. Voordat internet toegankelijk werd voor iedereen, moest je wel tijdschriften kopen om tot aan bepaalde informatie te komen. Hier werd vaak misbruik van gemaakt, want tijdschriften gingen steeds meer en meer reclames maken. Als ik een Glossy koop, dan heb ik het gevoel dat ik een pak reclames koop. Daarom doe ik dat nu veel minder.
Het verschil is dat mensen in eerste instantie zijn gaan bloggen omdat ze het leuk vinden en niet om geld te maken. Geld verdienen met filmpjes en bloggen is er pas later bij gekomen.
Tijdschriften worden in eerste instantie gemaakt met als doel om geld ermee te verdienen.
Dit is gewoon een fundamenteel verschil.
Ik hoop dus dat het zo blijft, dat mensen niet gaan bloggen om geld te verdienen, maar gaan bloggen omdat ze het leuk vinden. Zo blijft de blogwereld puur.
wauw Serena wat een inspirerend goed artikel dit! Ik ben het helemaal met je eens, bloggen en online media zijn de toekomst. Als adverteerders hier op in spelen dan kunnen ze het juiste publiek bereiken. De ene blogger is de ander niet maar de bezoekers bepalen wie ze willen bezoeken. Ik lees lievers blogs dan een tijdschrift net als dat ik liever youtube filmpjes bekijk dan dat ik naar televisie kijk. Ik ben blij om blogger te zijn en ik vind het het mooiste werk dat ik ooit gedaan heb, zonder diploma 😉
Goed artikel. Ik lees persoonlijk liever blogs dan tijdschriften als het om producten gaat, puur omdat blogs meer en persoonlijkere informatie vinden.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar was: hoe heb je gereageerd in je presentatie? Heb je er iets over gezegd of gewoon genegeerd? Hoe moet je met zoiets omgaan?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar: hoe ging jouw presentatie vervolgens, als je net zoiets negatiefs hebt moeten aanhoren…?
Auteur
Heel goed hoor, ik laat me nooit zo heel erg van mijn stuk brengen. Ik heb het onderwerp nog wel even aangezwengeld en natuurlijk verteld dat ik het 100% oneens was met de vorige spreker, en toen mijn eigen kijk op het onderwerp gegeven. Jammer dat ze al weg was!
iets zegt me dat deze post + reacties haar niet zullen ontgaan ^_^
Ik ben een van de lezers die van tijdschriften naar blogs is gegaan. Ik ben het helemaal met je eens. Je krijgt bij bloggers (maakt niet uit of het beautybloggers of fashion bloggers of andere bloggers zijn) meer informatie, een eerlijke en uitgebreide review met swatches en superveel mooie foto’s.
Ik zou dan ook bijvoorbeeld eerder bereid zijn om jou voor een artikel te betalen als een heel tijdschrift te kopen, waarbij ik maar 1 artikel echt leuk vind. Sowieso ben ik van de tijdschriften afgestapt omdat daar alleen maar size 0 modellen in staan en ik bloggers een beter beeld van de “echte” wereld en figuren vind geven.
Dus al met al vind ik dat online en dan met name bloggers een veel grotere en populairdere markt zijn en nog groter worden dan de tijdschriften. Die zullen op een gegeven moment gewoon gaan verdwijnen en dan wordt alles online.
Toen wij de webshop nog hadden, heb ik ook ervaren wat de kracht van (sommige) bloggers kan zijn. Ook heb ik de verschillen en resultaten kunnen meten van bijv. een goed online review of reclame in een tijdschrift. Overigens zijn er wel echt VEEL slechte bloggers, die dan n.a.v. 1 goed online review van een goede blogger meteen de webshop mailden omdat zij ook gratis spullen wilden hebben in ruil voor een review ^_^
Ik denk dat betreffende redactrice ook wel weet dat jouw bereik en kennis verder reikt, daar kan ze naar mijn idee ook niet echt omheen. Mogelijk doelde ze op die enorme groep amateurs die ik net ook aanhaalde? Ik heb haar praatje natuurlijk niet gehoord, maar ik weet wel dat ik als webshop eigenaar destijds ook groen en geel kon ergeren aan die enorme schare prutsers die zichzelf blogger noemen.
Goed artikel! Ik snap dat dat niet leuk is om te horen, omdat je zoveel tijd in je blog steekt en idd vaak uitgebreide reviews maakt.
Ik werk zelf op een redactie en ik hoor wat jij zegt ook vaak hier rondgaan, bloggers worden niet serieus genomen. Vaak onterecht vind ik, want ze kunnen soms inderdaad net zulke goede of betere content brengen als tijdschriften.
Maar soms ook terecht als het gaat om die duizend in een dozijn (vooral fashion) blogjes die zichzelf zó serieus nemen en zichzelf editor in chief of journalist noemen. Ik kan me wel voorstellen dat als je als redacteur van een blad uitgenodigd wordt bij een press event, en er alleen maar super jonge meisjes van allerlei (soms onbekende) blogs zitten, je daar soms een beetje gefrustreerd van kan worden.
Wat een heerlijk artikel en wat een fijne uitgebreide reacties zeg! Wouw. Echt een discussie op gang gebracht :). Ik zit stiekem niet te werken dus, haha, dus ik kan er helaas niet zo uitgebreid op ingaan maar ik ga de reacties op dit artikel zeker thuis nog teruglezen. Heel interessant en fijn!
Goedemorgen Serena,
Ik lees al een tijdje mee maar wil nu graag reageren.
HALELUJA!!!
Je hebt nml helemaal gelijk vind ik. En dat verwoord je dan ook nog erg netjes! (de arrogantie van die vrouw….)
Jouw studie is zeer zeker terug te vinden in je artikelen. Ik vind het erg prettig dat jij (net als andere bloggers) dieper op een product ingaan. In een tijdschrift lees ik niet terug welke stoffen in een product zitten.
3 regels en een advertentie verderop in’t blad is alles. Dat wekt bij mij dan al snel de indruk dat het puur om verkoop (lees aansmeren) gaat. Daar waar er zo veel productkeuze is, is het fijn als een blogger het product ‘ontleedt’ zodat je gerichter kunt shoppen.
Ik hoop dat de spreekster jouw artikel leest want je slaat de spijker op z’n kop!!
Je slaat de spijker op zijn kop! Erg goed stuk. Heel jammer dat die redactrice het blijkbaar anders ziet, vrij kortzichtig van haar. Je hebt gelijk dat de markt enorm aan het verschuiven is, de tijdschriftenmarkt gaat ten onder als ze nu niet met heel innovatieve dingen komen. In plaats van wrok te koesteren tegenover bloggers kan die vrouw beter een keer een brainstormsessie houden met een aantal online influencers om tips te vergaren, want die zal ze steeds harder nodig hebben. (Ben nu trouwens wel heel benieuwd van welk tijdschrift die vrouw was haha, ik hoop dat ze zich aangesproken voelt).
Je hebt helemaal gelijk vind ik! Bij beautyproducten in een tijdschrift staat er nooit zoveel uitleg als bij een review op een blog. Ook denk ik dat er in tijdschriften weinig negatief over een product zal staan, en bloggers zetten dat er wel eerlijk bij.
Trek het je niet aan, wij blijven je steunen! 🙂
Wat je op beautypagina’s van bladen meestal ziet is een rijtje met ‘must haves’ of ‘trends’, waarvan je stiekem weet dat het misschien wel onderdeel is van een reclame dealtje en aan de hand van zo’n pagina weet je totaal niet of een product goed is. Denk dat een advertentie in een blad veel minder doet (voor wat je zegt in ivm de betrokkenheid/vertrouwensband) dan wanneer je die op een (succesvolle) blog zet.
We weten allemaal dat tijdschriften belangen hebben – geld. Bij bloggers is dat veel minder, en sommige bloggers hebben de ballen om eerlijk te zijn, zelfs als ze daarvan minder rijk zullen worden.
Da’s juist de kracht van bloggen, die eerlijkheid. Wel jammer dat er steeds meer geld in omgaat en mensen daardoor anders gaan bloggen. Maarja, goed, dat heeft voor- en nadelen natuurlijk.
Ik snap dus ook best dat tijdschriften bloggers als een bedreiging zien 😛
Over de ‘jarenlange ervaring’ kwestie: vergeet niet hoeveel beauty artikels jij al hebt geschreven in je leven: veel 🙂
Naar mijn mening gaan blogs inderdaad veel dieper in op producten. Ik vind het nogal respectloos dat ze zulke opmerkingen maakt en onterecht ook; ik koop sneller iets als een blogger erover schrijft dan als ik het in een tijdschrift zie. In tijdschriften zie ik overigens alleen maar producten die worden aangeraden, terwijl bloggers eerlijker zijn en dus ook iets negatiefs kunnen zeggen over een product. Eerlijker en persoonlijker dus. Uiteindelijk zijn het twee verschillende media die op een andere manier communiceren, dus naar mijn mening ook een onterechte vergelijking!
Ik lees nooit over beautyproducten in tijdschriften. Heel soms als iets me aanspreekt ga ik op mijn favoriete beautyblogs zoeken naar reviews. Verder staat het daar inderdaad nooit zo uitgebreid én eerlijk als op de blogs.
Wat een onzin, wat die vrouw allemaal uitkraamt. Een beetje meer respect zou op zijn plaats zijn.
Ik vind de afwisseling fijn, al moet ik zeggen dat blogs een stuk makkelijker zijn om toegang tot te krijgen.
Goed artikel! Ik vind het schandalig dat die dame zulke opmerkingen durft te maken. Ze moet zelf maar eens een blog beginnen. Dan ziet ze gelijk hoeveel tijd en energie er in een blog gaat zitten. Natuurlijk kost het maken van een tijdschrift ook veel geld en hé, ik lees zelf ook regelmatig tijdschriften. Maar juist de band tussen de lezeressen en de blogster vind ik zo leuk aan blogs. Het voelt, zoals jij al zelf zei, echt aan als vriendinnen. Een vriendin die je nooit ziet, maar die je laat weten wat voor producten ze aanraadt of niet en wat ze allemaal heeft meegemaakt. En daar kunnen tijdschriften ook van leren.
AMEN, je hebt helemaal gelijk. Ik vind dat blogs veel dieper op een product ingaan. En wanneer zie je ooit swatches in een tijdschrift? Ik ben gek op tijdschriften, maar als ik echt iets wil weten over een bepaald product, check ik blogs!
Ik ben het roerend met je eens, en zie nog een belangrijk verschil en dat is namelijk PASSIE! Bloggers zoals jij vertellen hebben overduidelijk zo veel meer passie voor hun werk.
Ik lees tijdschriften en blogs, maar al mijn laatste beautyproducten heb ik gekocht op basis van reviews van bloggers!
Geweoon door gaan net het volgen van je passie en je niet druk maken om ondoordachte uitspraken van een ander, zonde van jouw energie X
Misschien hebben beautyredacteuren van tijdschriften die passie ook wel, die komt alleen niet over via een tijdschrift omdat het lang niet zo persoonlijk is als een blog. Maar het feit dat de passie van bloggers beter overkomt is op zich al een groot voordeel. Je kan een een magazine niet zien welke mensen erachter zitten!
Als ik een tijdschrift uit heb gelezen heb ik juist het gevoel dat ik alleen plaatjes en reclame’s heb zitten kijken.. Daarnaast vind ik sommige tijdschriften te duur geworden. 5 euro voor iets wat je binnen een uur uit hebt gelezen, dat heb ik er niet voor over. Dan mag het wel weer een record aantal pagina’s hebben, maar dan is dat voor mijn gevoel opgevuld met foto’s en plaatjes ..
Heel fijn artikel. Je hebt groot gelijk. Dat was meteen ook mijn gedachte, huh? veel uitleg? Een foto, de naam en de prijs. En als je dan geluk hebt 3 zinnen over waarvoor je het kan gebruiken. Mevrouw zal wel serieus wat verlies geleden hebben door de komst van blogs. Jammer dat ze het dan niet netjes opvangt, maar zo uit de hoek komt 🙂
Ja ik dacht precies hetzelfde! Helemaal mee eens.
Ik heb 2 jaar geleden al mijn tijdschrift abonnementen opgezegd omdat ik al veel online las en vond de aansluiting niet met de tijdschriften. Een gesprekje gehad met de beauty redacteur van glamour op een werk/ feestje en die zei ” ons tijdschrift is voor elke vrouw die zich 24 voelt of ze nu 14 of 64 is”.
Wat de mode betreft denken ze echt niet verder dan de tieners en wat beauty betreft denken ze te wit. 1 klein stukje colorfull beauty voor niet blanke lezers. Mijn laatste vraag was of er ook eens wat meer gekleurde modellen in komen. Haar antwoord was ” nee dat verkoopt niet, zeker niet op de cover. Ze beseffen zeker niet dat NL. Niet meer zo wit is.
Nu lees ik het two magazine van pixiwoo en dat is make Up hemel. Op mijn iPad . Tijdschriften lees ik al niet meer.
You Go girl.