Twee weken geleden gaf ik een lezing bij Unilever. De speaker voor mij was een beautyredactrice van een Nederlands tijdschrift. Omdat ze net was begonnen en ik er al was, nam ik achteraan plaats. Tijdens haar praatje deed ze een aantal uitspraken over bloggers waar ik me ontzettend over heb lopen opwinden.
Ik heb er wel eens over nagedacht om een artikel te wijden aan het verschil tussen tijdschriften en blogs, maar ik was bang dat het te veel stof zou doen opwaaien en bovendien heeft iedereen er volgens mij een hele sterke mening over, dus leek het me beter om het maar even met rust te laten. Maar na haar praatje te hebben aangehoord kan ik niet anders dan mijn digitale mond opentrekken om haar – en vele beautyredacteuren met haar – te laten weten hoe ik erover denk.
Er lijkt al sinds het begin van de populariteit van blogs een soort strijd te zijn ontstaan tussen tijdschriften en bloggers. Natuurlijk, de ene blogger is de andere niet, maar dat geldt net zo hard voor beautyredacteurs. Niet elke beautyredacteur heeft journalistiek gestudeerd, weet ik toevallig. En dat is in mijn ogen ook helemaal niet noodzakelijk. Ik vind het dan ook gek dat er vaak wordt geschermd met “maar bloggers hebben er geen studie voor gedaan”. Voor zo ver ik weet is journalistiek een vrij beroep. Je kunt schrijven, of je kunt het niet.
Er zijn duizenden blogs alleen al in Nederland en België en zoals ik al zei is de ene blogger de andere niet. Ik kom inderdaad wel eens op blogs met hele slechte foto’s en een oppervlakkige review waar niemand wat aan heeft. Maar over het algemeen, en daar ben ik best trots op, vind ik de Nederlandse en Belgische blogs van zeer goede kwaliteit. Zeker in vergelijking met blogs uit de UK, Duitsland, Spanje, Italië en andere Europese landen. De lat ligt hier behoorlijk hoog omdat we die met zijn allen steeds hoger en hoger hebben gelegd en onszelf blijven verbeteren.
De beautyredactrice vond het tijdens haar praatje nodig om te zeggen dat bloggers niet zo diep ingaan op een product. Waar zij juist heel veel informatie vertelt over een bepaald beautyproduct, zeggen bloggers alleen ‘oh het ruikt lekker en smeert lekker uit’. Maar nee, zij niet. Zij test namelijk alles zelf uit en heeft er écht verstand van. Dit verzin ik niet, dit waren letterlijk haar woorden.
Het stuitte mij niet alleen tegen de borst, ook vond ik het een aparte uitspraak. Over het algemeen vind ik namelijk niet dat tijdschriften erg diep ingaan op de beautyproducten die erin voorkomen. Als ik een gemiddeld tijdschrift opensla zie ik een mooie opmaak van een pagina. Meestal zijn de productfoto’s begeleid van drie regeltjes tekst: de naam van het product, in één zin wat het doet en dan de prijs. That’s it. Best een karig stukje tekst voor iets wat je maanden hebt getest.
Ik kan al minstens 1000 woorden schrijven over één freaking lipgloss. Hoe durft die beautyredactrice te beweren dat een tijdschrift dieper ingaat op een product dan een blogger? Het is naar mijn mening juist the other way around. Wij bloggers kunnen al 10 minuten los gaan over een verpakking. En dan bespreken we ook de ingrediënten, de kleur, de geur, de mate van plakkerigheid en houdbaarheid op de lippen, welke dupes zijn er, swatches op de pols, op de mond, full face swatches, de prijs, waar is het nu te halen met korting en welke kleuren zijn er nog meer. En dan plaatsen we er ook nog minstens 10 prachtige en functionele foto’s bij. Een tijdschrift gaat dieper in op een beautyproduct dan een blogger? Laat me niet lachen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van tijdschriften. Ik heb een abonnement op Allure en Seventeen en ik koop regelmatig een los nummer van de Grazia, Linda., Elle of Glamour. Ik denk dat tijdschriften en blogs gewoonweg niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar als ik dan de belangrijkste verschillen zou moeten opnoemen, ken ik er wel een paar.
Een tijdschrift denkt in thema’s en paginaindelingen en is in mijn ogen een stuk onpersoonlijker dan een blog. Een blogger denkt in ‘foto-tekst-foto-tekst’ (in plaats van een pagina-opmaak) en vertelt altijd alles vanuit haar eigen perspectief en bouwt een vertrouwensband op met de lezers. Er kan direct feedback worden gegeven, waar dan weer direct op gereageerd kan worden. Er kunnen vragen gesteld worden, die direct worden beantwoord. Een blog is niet alleen persoonlijker, maar ook een stuk interactiever in vergelijking met een tijdschrift. Naar mijn mening een groot voordeel, voor zowel de lezer als voor een eventuele adverteerder.
Ik snap het dan ook heel goed dat adverteerders een aantal jaren geleden hebben gekozen om meer te investeren in online advertisement. Het is niet alleen goedkoper, ook is er veel meer engagement via blogs. Het ‘vriendinnengevoel’ en de band die een blogger heeft met de bezoekers is iets wat een tijdschrift nooit voor elkaar kan krijgen. Het is uniek en zeer waardevol. Er heeft een verschuiving van de markt plaatsgevonden, waardoor er meer budget werd vrijgemaakt voor online en er dus gekort moest worden op de overige budgetten. Maar dat is niet de schuld van de bloggers, wat wel vaak wordt gedacht, maar de schuld van het tijdschrift zelf.
Iedereen had al lang kunnen zien aankomen dat online een grote hit zou gaan worden, en de tijdschriften hebben te laat beseft dat ze mee moeten gaan in die trend. Er bestaan sinds een paar jaar online redacties die de bijbehorende website moeten onderhouden, maar het is nog steeds heel onpersoonlijk. Het spreekt gewoon niet aan. Een gemiste kans, waardoor veel tijdschriften nog maar nét het hoofd boven water kunnen houden en uiteindelijk failliet zullen gaan. En dat vind ik jammer, want er is niets fijner dan op een zonnige dag op mijn balkon te liggen en gedachteloos een tijdschrift door te bladeren.
Met een afgeronde studie Moleculair Biology en 5 jaar werkervaring in een farmaceutisch laboratorium vind ik dat ik een goede, onderbouwde mening kan vormen over beautyproducten. Ik maak en bewerk mijn foto’s altijd zelf (waar beautyredacteuren HR foto’s gebruiken of een fotograaf inhuren voor een shoot), ik pers er elke maand 60 nieuwe, uitgebreide artikelen uit en in de ruim 5 jaar dat ik nu aan het bloggen ben, bereik ik meer mensen dan de oplagen van acht (!!) bekende glossy tijdschriften bij elkaar.
Nee, ik vind mezelf niet beter dan een beautyredacteur. Zij hebben hun sporen verdiend met minstens zo’n 10 jaar ervaring in ‘het vak’, ze leveren kwaliteit en daar heb ik respect voor. Wel vind ik dat ik hetzelfde respect verdien als waarmee zij worden behandeld. Ik vind namelijk dat er niet moet worden neergekeken op bloggers. Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur. En dat frustreert me, want ik vind het onterecht.
Zo, het is eruit.
Wat is jouw mening over deze kwestie, als lezer van zowel blogs en tijdschriften of als blogger zelf?
Until next time,
Serena Verbon
Ik ben het helemaal met je eens! Sinds ik beautyblogs lees koop ik veel meer makeup en een tijdschrift heeft mij nog nooit ‘aangespoord’ om iets te kopen. Er staat gewoon te weinig info bij het product en geen swatches en dergelijke. Ik heb ook steeds vaker dat ik producten in tijdschriften zie die ik al ken, omdat jullie er al over geblogd hebben. Who run the world, beautybloggers! Ga zo door.
Tsja, je slaat de nagel op de kop! Toen ik jouw blog ben beginnen lezen heb ik mijn abonnement op Knack opgezegd… Beauty: ze reviewen (3 regels) enkel waar er verderop (of in een ander nummer) ook advertenties van staan // Mode: vaak niet draagbaar of onbetaalbaar duur // de 3 maandelijkse kinderspecial (ik heb geen kinderen, en veel van de lezers tussen 18 en 28 niet) deed ik niet eens open // Design: mini-fotootjes en meer “binnenkijken” posts dan diepgaande info // En anonieme liefdes/scheidings/overspel verhalen, daar zit ik echt niet op te wachten. Eigenlijk vond ik enkel nog de rubriek over wijn en restaurants interessant: mss nog een uitbreidingsmogelijkheid voor al het schitterende werk dat jij doet :)!
Ik denk dat die beautyredacteur jaloers is en zich bedreigd voelt door bloggers. Dan De makkelijkste weg om jezelf beter te voelen, is dan om iemand anders de grond in te boren. Gevalletje van jammer.
Eigenlijk zou die redacteur juist met de bloggers om de tafel moeten gaan zitten, om van elkaar te leren en verder te groeien. Jammer genoeg zijn mensen vaak bang in zo een situatie om zijn veilige plekje te verliezen. Door juist te mopperen op anderen zul je het verliezen.
Ongelofelijk, en dat voor iemand die net een tijdschrift is begonnen. Think before you act. Ik vind blogs geweldig alleen al omdat ik kan lezen of een product wel geschikt is voor mij en het verder gewoon heel verslavend is. Thumbs up serena!
Ik lees vaak alleen blogs voor beautyreviews, gewoon dit is persoonlijker en ik heb het gevoel dat bij een tijdschrift het merk betaalt om er een goed stukje over te schrijven, bij jou en andere bloggers denk ik dat het eerlijker is
Go Serena!
Pff die beautyredactrice heeft wel lef dat ze dat zegt zeg! Ik ben het totaal niet met haar eens dat tijdschriften dieper op producten ingaan; ik ben het juist met jou eens dat een blog dat veel meer doet. Tijdschriften zijn leuk, maar het idee dat sommige mensen die daar werken zichzelf beter vinden dan bloggers vind ik wel triest. Ik denk namelijk dat ze het zichzelf daar alleen maar moeilijker mee maken omdat internet alleen maar belangrijker wordt en blogs dus ook.
Ik lees tijdschriften trouwens ook niet om te kijken of ik een bepaald product zou willen kopen, maar meer omdat ik zin heb om iets leuks en luchtigs te lezen. Vaak sporen blogs mij echter wel aan om iets te kopen, omdat je daar vaak een goede en duidelijke review krijgt en tja, ik wil eigenlijk altijd eerst swatches hebben zien voor ik iets koop. Als er iemand ooit een swatch in een tijdschrift heeft gezien wil ik dat wel graag weten, want ik heb het nog nooit gezien 😛
Wat een interessant artikel om te lezen ! Die beautyredactrice durft wel zeg, met haar uitspraken.. ik vind het heerlijk om aan het zwembad te liggen met een stapel tijdschriften of om ze mee te nemen in het vliegtuig, maar voor de beautyproducten koop ik ze niet. Als ik informatie wil hebben over een beautyproduct ga ik naar een blog, want reviews heb je niet in tijdschriften. Ik vind ze wel leuk om door te kijken en inspiratie op te doen, maar vaak heb ik die 4 euro daar niet voor over en ga ik gewoon mijn rijtje met blogs af 🙂
X
Goed artikel! Ik lees tegenwoordig geen tijdschriften meer,vroeger was dat anders,toen kocht ik er stapels,maar ik vond het altijd zonde om ze direct weg te gooien terwijl je er ongeveer 3 euro voor hebt betaald,nu is dat anders.Ik lees graag blogs waaronder die van jouw omdat het gratis is,handig,en goed geschreven is.Ik vind dat de meeste blogs in Nederland juist goed geschreven en zelfs beter dan tijdschriften.Maak je er niet druk om Serena,we zijn dol op je blog en we zijn hartstikke trots op je,je kunt hartstikke goed schrijven en vind Angel en Nena een ontzettende leuke toevoeging aan je blog.Zij kunnen ook geweldig schrijven. Persoonlijk denk ik dat zij bang is,ze weet heel goed dat blogs mega populair zijn en alleen maar populairder worden,ze weet ook heel goed dat tijdschriften beetje bij beetje op de achtergrond verdwijnen,het zal me niks verbazen als er over 10 jaar nauwelijks nog tijdschriften te koop zijn,begrijp me niet verkeerd.Het is af en toe leuk om met een dikke tijdschrift in het zonnetje te zitten maar ik lees liever een review op een blog die ook nog eens gratis is en goed geschreven is.En het voelt ook veel persoonlijker dan een tijdschrift.
Je bent een topper! Keep up the good work!
Niet druk maken je doet het allemaal zoooo super goed! Ik persoonlijk vind jou de beste blogger van Nederland. Aan de rest erger ik me kapot. JIJ BENT SUPER
Ik ben het helemaal met je eens qua dieper ergens op in kunnen gaan. Een blogger kan echt alles wat zij over het product wil vertellen in een artikel stoppen. Op de beautypagina van een tijdschrift zie je vaak vijf producten die allemaal wat uitleg nodig hebben.
Ik heb zelf niet zoveel met tijdschriften, inderdaad ondat ik het vaak wat oppervlakkig vind. En de helft van wat er in staat interesseert me niet. Of meer dan de helft. Ik houd juist van blogs, bezoek er iedere dag een stuk of zes (voornamelijk beauty) en kan echt genieten van de reviews of looks (van de rest ook hoor). Ik vind tijdschriften papierverspilling ook. Zonde. En ik vind het heel fijn dat je iedere dag wat kunt lezen en dat je precies weet door wie het geschreven is. En dat het meestal onafhankelijk is. Ik heb meer vertrouwen in de eerlijkheid van jullie bloggers dan die van tijdschriften… en vind het onzin dat er zo laatdunkend over blogs geschreven wordt.
Helemaal mee eens. reviews in tijdschriften bevatten vaak een korte introductie van het product, hier kun je niks mee. Daarom zoekt iedereen ook bloggers op om te kijken wat zij van de producten vinden!
Heel erg goed gezegd! En dat respect verdien je 🙂
Leven en laten leven is mijn devies. Iedereen in zijn waarde laten en iedereen respecteren. Buiten in het zonnetje een tijdschrift lezen is heerlijk, alle mooie blogs op bloglovin volgen en daar jezelf in verliezen is ook heerlijk. Persoonlijk vind ik blogs inspirerender dan tijdschriften omdat tijdschriften toch veel op elkaar lijken. Ook vind ik de informatie over bijvoorbeeld beauty in tijdschriften erg summier. Maar dat kan ook komen doordat ik inmiddels al te veel van ingrediënten af weet… Blogs zijn in ieder geval niet ondergeschikt aan welk tijdschrift dan ook!
Helemaal mee eens, voor beauty ga ik toch echt niet naar een tijdschrift! Ik heb ook het idee dat ze er vrij weinig van afweten, soms. Zeker in vergelijking met jou en andere grote beautybloggers!
O wat een irritatie en frustratie moet je hebben gevoeld. Ik móet hier echt even op reageren hoor. Ben zelf afgestuurd als tijdschriftjournalist (mét een passie voor beauty, maar de vraag naar beautyredacteuren bleek nogal schaars, geen handig combi) en blog nu sinds twee jaar over beauty, dus weet van beide redelijk wat af. Ik weet als geen ander dat menig beautyredacteur totaal niet kan schrijven, in sommige gevallen is het de eindredacteur die er iets van maakt. En in de meeste magazines staat over een product twee zinnetjes geschreven, een uitgebreid artikel is nergens te bekennen. Die uitgebreide artikelen laten ze aan freelance beautyjournalisten over, die wél kunnen schrijven. Lekker makkelijk om dan af te geven op bloggers. Ben toch wel heel benieuwd wie deze redacteur was 😉
Ik lees blogs omdat ze gratis zijn..
En omdat er minder artikels in één oplage gepropt moeten worden zijn ze vaak, maar niet altijd iets betekenisvoller.
De gemiddelde flair lees ik tegenwoordig op tien minuten uit.. en dat voor 2.50 euro
Zo dat is eruit, en ook nog es goed beschreven.
Wat een onzin, ik ken geen enkel tijdschrift dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze blog haalt als het gaat om beautyartikelen. Daar komt dan wel bij kijken dag ik beautylab.nl (weer) de meest professionele blog vindt die er tussen zit omdat de uitstraling en inhoud er zo strak en zakelijk uitzien maar niet inleveren op dat persoonlijke en de interesse van de lezer. Maar dan moet ik wel zeggen dat beautylab hierin een van de enige is. Andere blogs komen veel amateuristischer over (en dan praat ik over enkele ‘grote’ blogs) die het allemaal best leuk doen, maar niet aan de kwaliteit komen. Maar dan nog – zelf zij stan in mijn ogen boven tijdschriften.
Oh my! De uitspraken van die beautyredactrice. Die durft…
Ik lees graag tijdschriften en ook graag blogs. Maar beide met een ander doel.
Tijdschriften zijn voor mij een half uurtje ontspanning met een kop thee. Gooi ze daarna weg en That’s it.
Blogs lees ik veel en vaak en heb ik ook echt nodig. Ik lees eerst een review online voordat ik een bepaald product of merk koop. Ik laat me daar echt door beïnvloeden, dat heb ik met een tijdschrift nog nooit gehad.
Daarnaast ben ik van mening dat de foto’s op een blog vaak mooier en uitgebreider zijn dan die in een tijdschrift, maar het aller belangrijkste vind ik het persoonlijke aspect. Ik heb het gevoel de blogger te ‘kennen’. Dat geeft een vertrouwd gevoel en zorgt ervoor dat ik elke dag weer terug kom!:)
Helemaal mee eens Miranda!
Zoals ik het persoonlijk zie, jij runt in je eentje een heel “online” magazine, zoals je zelf al zei, je maakt foto’s, videos, je kookt, je danst, je deelt je leven met al je lezeressen je ups en downs, je lieve katjes, je zusjes, je ouders en je bent zelfs niet te beroerd om je zwaktes te laten zien.
Elke dag sta je vol in de picture, alle meiden hier (including me) zien je als een vriendin, omdat je videos ook lekker wegkijken alsof je met een vriendin zit te praten. Je hebt verstand van alles wat je doet, bent super professioneel en je bent aardig en humble…Even kijken of ik nog meer ruimte voor nog een veer hebt hahaha 😛 Nee ff serieus Serena je kan zo’n “muts” niet serieus nemen, ze zal vast jouw blog nu bekijken en misschien gelijk het een en ander van je kunnen leren, lezen wat jij van haar speech vond en bovenal wat jou lezeressen van jou vinden. Leuk, spontaan, lief en erg professioneel!
In yo face lady muts!!!
Misschien is ze bang voor haar eigen toekomst? Er verdwijnen best veel bladen de komende tijd en de aanval is nog altijd de beste verdediging.
Lieve Serena
Ik vind ook dat je meer op dt-fouten moet letten. Voor jonge lezers stoort het misschien niet omdat zij zelf slordiger met taal omgaan ( sms-taal etc. ) maar ik , als oudere lezeres , vind taalfouten in een artikel wel storend. Voor de rest mag je alle pluimen op je hoed steken want je artikelen zijn mooi verzorgd, hebben een goede inhoud, lezen heel aangenaam en je gedrevenheid spat van het scherm !
Eens! Stoort echt ontzettend. Verder top!
Ik denk dat je moet oppassen dat je niet dezelfde fout maakt als die redacteur: je generaliseert. Veel beautybladen zijn als het gaat om de beauty inderdaad niet meer dan veredelde reclamefolders, weinig journalistiek, inderdaad. Maar er staan dan ook wel weer soms verhalen in die je op blogs niet krijgt. Net als de papieren beleving de deugdelijke eindredactie. Het is allebei wat waard. Soms wil je de persoonlijke beleving, soms word je gallisch van het geleuter over de verpakking. Soms wil je een special waarmee je het terras op kunt om te genieten, soms een snackblog voor in de trein. Je doet verschillende dingen, buit dat uit!
Ik ben het ook met je eens, vooral over de beschrijvingen en het aanprijzen van producten. Vaak genoeg staat er alleen maar: je gelooft het niet maar dit product werkt ( Jaa hoe dan?! Foto’s?) Er staat vaak niet goed in.voor wat.voor huidtypes iets is. Waar het te koop is(behalve in advertenties. Wat ik nu heel leuk vind is dat beautybloggers een product ontkrachten als het echt slecht is terwijl de tijdschriften er maar over blijven schrijven en advertenties er van blijven plaatsen . Wat ik ook mis zijn goede ingrediënten lijsten en fotos.
Ik koop tegenwoordig nooit geen tijdschriften meer, ik haal zoveel meer informatie uit Blogs! En het is nog bijna gratis ook, mooier kan niet toch?
Ik ben het helemaal met je eens! Alleen wil je misschien nog een paar dt-fouten uit de tekst halen, zodat wanneer dit artikel door tijdschriftredacteurs gelezen wordt, ze helemaal geen ammunitie hebben…
Dit is een hele duidelijke boodschap. Nu hopen dat deze vrouw dit ook leest en zichzelf aangesproken voelt!
Heel goed geschreven en ik vind dat je helemaal gelijk hebt!
Helemaal mee eens
True story!
Goed geschreven! Ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht dat een beautyredactuer (ongeveer) hetzelfde doet als een beautyblogger, maar ik sluit me volledig bij jouw mening aan. Bij een stukje tekst in een tijdschrift heb ik nog nooit gedacht “dat product wil ik wel hebben”, terwijl ik dat bij blogs wel regelmatig heb.
Wat een vertoning zeg van die vrouw. Ik vind het heerlijk om zo af en toe een tijdschrift te lezen, maar geef mij maar lekker blogs. Veel verschillende meningen over 1 product, verschillende persoonlijkheden, schrijfstijlen. Veel interessanter en leuker dan een tijdschrift.
Amen.
Zo is het maar net! Ik kijk tegenwoordig op blogs omdat die meer inhoud en onderbouwing hebben dan de tijdschriften die ik vroeger kocht. Voor mijn gevoel hebben tijdschriften te veel reclame en nietszeggende standaard pagina’s. Ik zit niet te wachten op persoonlijke verhalen van anoniem. En pagina’s gevuld met reclamefoto’s. Daarnaast vinf ik het zonde van het milieu al dat papier…. ik lees het 1x en gooi het weg. Blogs daarentegen boeien mij wel. De kritische noot over ingrediënten. … foto’s van alle details en een omschrijving waardoor je de parfum door je beeldscherm heen ruikt.
Goed artikel! Ik ben het met je eens.
Als ik productinformatie wil, kijk ik op een blog. Dan krijg je de persoonlijke mening en geur en kleur er gratis bij verteld. Als ik niet wil nadenken en wil ontspannen pak ik een tijdschrift. Die pak ik niet voor de informatie. Ik ben er al vaker achter gekomen dat die of onjuist is, of het zijn inderdaad 3 regels die ik zelf ook had kunnen verzinnen!
Ik hoop dat de dame in kwestie jouw verhaal ook leest, en zich beseft dat (met alle liefde voor leuke tijdschriften!) een tijdschrift het niet meer haalt bij de hedendaagse blogs.
Ga zo door serena!
Liefs xx
Ik ben eigenlijk nooit van de tijdschriften geweest. Ja, de Tina en Girlz een paar jaar geleden.. maar ik lees veel liever blogs. Ik ben het met je eens 😀
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Toevallig zat ik me er laatst inderdaad over te verbazen hoe beknopt tijdschriften beautyprodicten bespreken (precies zoals jij zegt) en hoe weinig je hier als consument eigenlijk aan hebt. Hoera voor de beautyblogs! Sinds dit bestaat heb ik bijna nooit meer een miskoop, omdat een goede beautyblogger gewoon betrouwbaar is! Hoe deze spreekster erover praatte slaat dus echt nergens op.
Ik ben zelf ook een (beginnende) blogger met een 500 unieke visits per maand en ij wéét hoe moeilijk het is, een review persoonlijk te benaderen. Het is een groei en ik heb het grootste respect voor jou en bijv. Mascha! Jullie verdienen dat respect!
Sorry voor de typfouten, ik typte het op mijn telefoon, kon niet wachten tot ik opgestaan was 😉
Ik ben het zó met je eens! Ik vind tijdschriften zelf hartstikke leuk om te lezen, maar ik vind de informatie die ze over de producten geven ook wel erg karig, ze geven wel een aantal producten in een bepaalde categorie, maar over hun werking of dat ze goed zijn vertellen ze niet. Bloggers moeten zeker niet onderschat worden over hun kennis, ik weet hoe uitgebreid ze een product testen, want ik ben zelf ook een blogger!
Ik snap ook wel dat zo’n beautyredactrice zich niet zo op haar gemak voelt, met allerlei tijdschriften die moeten stoppen, terwijl bloggers steeds groter en invloedrijker worden. Maar om je dan zo te laten kennen en allerlei onwaarheden te gaan verkondigen.. Ik vind het heel netjes van je dat je niet gezegd hebt voor welk tijdschrift ze werkt trouwens!
Wat een goed artikel. Ik blog zelf en vind het persoonlijke aan bloggen en blogs lezen erg fijn. Maar idd in de zon op mn balkon of met een kop thee op de bank een tijdschrift lezen vind ik ook heerlijk!
Amen.
Ik koop nog net zoveel tijdschriften als voor het internettijdperk. Wat mij betreft bijt het elkaar niet. En wat voor iedere branche geldt: blijf jezelf vernieuwen anders zal uiteindelijk altijd de concurrent met jouw klandizie weglopen.
Het is wel zo nu ik veel blogggers volg dat ik op de linda na geen tijdschriften meer koop.
Ik zelf lees liever blogs
Wow, wat een goed artikel! Ik vraag me af of tijdschriften ooit helemaal zullen verdwijnen. Ik denk het haast wel. De informatie op het internet is veel, gratis en makkelijk aan te komen. Maar then again, wat is er nou beter dan zo’n prachtige editorial shoot die juist zo fantastisch is omdat het ongrijpbaar en fantasierijk is? Ik weet het niet! 🙂
Hoi, ik vind ook dat je gelijk hebt! Ik zit nu in havo 5 en ik heb dit jaar een profielwerkstuk moeten maken en mijn onderwerp was: van tijdschrift naar blog. Dat ging ook over de onderwerpen die je hier hebt besproken. Voor de presentatie heb ik vervolgens een blog gemaakt (puur om te laten zien wat de mogelijkheden zijn). Mijn conclusie was (in het kort) dat door de komst van blogs, tijdschriften over moeten gaan op een andere strategie namelijk een nieuwsblog naast het bestaande tijdschrift.
Het is een beetje lastig uit te leggen in het kort :p maar bloggers krijgen over het algemeen te weinig waardering van redacteuren.
Xx ♥
Je hebt helemaal gelijk!
Die uitspraken kloppen inderdaad van geen kant. Je hebt het goed uitgelegd en ik ben het helemaal met je eens! 🙂
Heb je diegene niet persoonlijk aangesproken? Ik zou de discussie wel zijn aangegaan! 😉 Ik vind namelijk dat je gelijk hebt! Neerkijken op de “grote” bloggers kan allang niet meer! Het is iets van deze tijd! En zeker niet meer weg te denken! 😉
Ik blog zelf niet, maar ik kan mij herinneren hoe het mij als pubermeisje, die toen de Fancy, Cosmopolitan etcetera las, al verbaasde over het feit dat er zó weinig info bij beautyartikelen in dat soort tijdschriften stond…. Ik ben het dus helemaal met je eens. En als tijdschriften vinden dat ze het ‘zo goed doen’, waarom maken ze dan zoveel gebruik van gastbloggers enzo?
Ik kan mij maar één reden bedenken waarom zo’n vrouw zoiets zegt en dat is: jaloezie. Jullie bloggers zijn duidelijke concurrentie en het is algemeen bekend dat het in de tijdschriftenwereld niet goed gaat. Makkelijke zet dus van mevrouw!