Vandaag heb ik weer een aantal blogtips voor jullie in petto. Laatst schreef ik een artikel over hoe je je blog het beste kon onderscheiden, en vandaag beantwoord ik de meest gestelde blogvragen die vorige week voorbij kwamen op mijn Instagram account.
Hoe verdien ik geld met bloggen, hoe ga ik om met negatieve comments en moet ik per se aangesloten zijn bij een mediabureau? De antwoorden op deze vragen en meer lees je hieronder!
Hoe ga ik om met negatieve comments?
Allereerst is het belangrijk om te bepalen of de comment wel echt negatief is. Een fashionblogger vertelde mij dat ze wel eens comments kreeg als ‘leuke outfit, maar ik zou die hakken er niet onder dragen. Ik zou het zelf combineren met sneakers’. Zij vatte dit op als kritiek, maar ik vertelde haar dat ze dit anders moest zien. Ze heeft haar lezeres immers weten te inspireren met haar outfit, aangezien diegene erover nadacht om de outfit aan te passen naar haar eigen, persoonlijke style. Geen negatief commentaar dus, maar iemand die inspiratie heeft opgedaan en wil laten weten hoe zij die outfit zelf zou combineren. Is toch juist leuk? Hetzelfde geldt natuurlijk voor recepten (oeh, ik zou de roomboter weglaten) of DIY projecten (wat een gaaf idee! Ik zou dit zelf in een zwart lijstje doen zodat het precies bij mijn interieur past!).
En dan zijn er ook altijd nog de ‘goedbedoelde’ comments. Ik zet expres goedbedoeld tussen aanhalingstekens omdat het niet altijd goedbedoeld is, terwijl de schrijver het wel zo wil laten overkomen. Soms heb je mensen die je oprecht willen helpen (je schrijft dat en dat woord verkeerd), en soms heb je mensen die je gewoon een steek onder water willen geven en het vermommen als een goedbedoelde comment (even een tip, je neus is echt gigantisch groot, dus misschien kun je het eens shapen ofzo). Het kan natuurlijk ook pure, niet kwaad bedoelde tactloosheid zijn, maar toch, zulke comments zijn niet leuk.
Wat doe je er mee? Negatieve comments over mijn uiterlijk laat ik vaak gewoon staan. Als iemand mijn neus groot vindt, mijn lach eng, mijn navel hoog (ja, echt) of mijn nek lang (is ‘ie ook), so be it. Ik reageer er ook niet op. Dat is vaak waar de commenters op uit zijn, en dat genot gun ik ze niet. Pas op het moment dat men gaat schelden of echt gemene comments plaatst die expres bedoeld zijn om mij te raken, delete ik ze. Hoppa, doe ik niet moeilijk over. En dat zou jij ook niet moeten doen. Zulke comments lokken alleen maar uit tot heftige reacties (zij het niet van jou, dan wel van iemand anders die het leest) en dat leidt tot een negatieve sfeer op je blog. Ik vind dat ik verantwoordelijk ben voor het handhaven van de orde op mijn blog, dus ik houd het altijd goed in de gaten. Als mensen blijven terugkomen om alleen maar hatelijke comments te plaatsen, dan zet ik hun IP adres op de blacklist zodat ze gewoon nooit meer op mijn site kunnen komen. Ik doe dat niet snel en zeker niet vaak, tot nu toe is het er in al die jaren slechts eentje geweest.
Eerlijk is eerlijk, soms reageer ik wel. En fel, want zo zit ik nu eenmaal in elkaar, believe it or not. Ook ik heb zo mijn zwakke momentjes, ben wel eens ongesteld of heb een slechte dag. En dan laat ik me gaan. En dit pakt eigenlijk nooit goed uit. Het is grappig, want een comment plaatsen is geen éénrichtingsverkeer, maar toch verwachten mensen niet dat er gas wordt teruggegeven. En op het moment dat je dit wel doet, wordt je onprofessioneel gevonden, of je kunt niet tegen kritiek. De allerbeste tip die ik jullie daarom wil geven is om niet in te gaan op negatieve, bloed-onder-je-nagels-vandaan-halende comments (zoals sommige comments onder de stroopwafel advertorial van laatst). Doe het gewoon niet. Het is moeilijk, het is oneerlijk, ik weet het. Bloggers mogen kennelijk niet voor zichzelf opkomen, maar het is echt gewoon het beste om wijselijk je mond te houden.
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Bottom line, bedenk je of een comment echt gemeen en negatief is of goedbedoelde, opbouwende kritiek. Of gewoon tactloze lompigheid. Gemene comments moet je eigenlijk gewoon deleten om te voorkomen dat er discussies, ruzies en een negatieve sfeer ontstaat. Comments met goedbedoelde kritiek zeker laten staan. Je kunt ze beantwoorden, maar hoeft niet. Kritiek neem ik zelf sowieso wel altijd mee, en zeker van trouwe lezeressen neem ik dit altijd serieus. Negatieve comments of comments met een dubieuze ondertoon, gewoon negeren. In het begin is het erg lastig om hier niet mee te zitten (natúúrlijk ga je er mee zitten, dat is helemaal niet gek!), maar hoe vaker je van dit soort comments krijgt, des te minder ze je zullen raken. En hoe groter je bezoekersaantallen, des te groter de kans dat er een keer een trolletje tussen zit die even lekker komt stoken. Het is niet leuk, maar heus, het went. En bedenk gewoon heel goed dat er tegenover die ene, gemene comment honderden andere leuke comments staan. Probeer je daar op te focussen, laat je blogvibe niet verpesten!
Hoe leer ik goed plannen?
Oh wow, moet je mij hebben. Ik ben echt té chaotisch voor woorden en van nature geen planner. Het zit gewoon niet in me. Ik moet dus allemaal trucjes uitvoeren om toch een beetje georganiseerd te kunnen zijn. Zo werk ik met Google Agenda, heb ik ook nog eens een grote agenda thuis waarin ik mijn afspraken schrijf, helpt de app Wunderlist mij heel goed en ben ik inmiddels een master of the To Do lists geworden.
Aan het begin van de week maak ik een wekelijks To Do lijstje zodat ik weet wat er die week allemaal gedaan moet worden. Verder maak ik ook elke dag een nieuw To Do lijstje zodat ik die dag weet wat ik allemaal moet doen. Zonder To Do lijstjes ben ik totaal niet productief, dus ik heb ze echt nodig om werk te verzetten.
Wat ook heel goed helpt, is de Worpress plugin ‘Kalender’. Via deze plugin heb ik een duidelijk overzicht in mijn geplande blogartikelen. Vooral als ik vooruit wil werken werkt dit heel prettig. Iedereen die WordPress heeft kan ik zeker aanraden om deze plugin te installeren!
Als je net als ik van nature geen goede planner hebt, heb je gewoon dit soort hulpmiddeltjes nodig. Hopelijk helpen ze je goed op weg om je blogartikelen wat beter in te plannen voor de toekomst!
Wanneer is het tijd om merken, bedrijven en PR bureaus aan te schrijven?
Heel simpel: wanneer JIJ vindt dat je blog er klaar voor is. Soms hoor ik wel eens dat bloggers al bedrijven en PR bureaus aanschrijven nog voordat ze hun blog überhaupt zijn gestart, dat is natuurlijk een beetje voorbarig. Ik vind wel dat je een bedrijf moet kunnen laten zien wat je in huis hebt. Ook ben ik van mening dat je moet kunnen aantonen dat je je blog serieus neemt door er regelmatig op te posten. En dat hoeft echt niet meerdere keren per dag te zijn, maar als het maar wel met regelmaat is en gedurende een periode waarin jij zelf vindt dat je kunt aantonen dat je blog geen ‘probeerseltje’ is, maar iets dat je serieus bijhoudt en ook van plan bent om bij te houden.
Dus, als je denkt dat je blog klaar is voor ‘the next level’, is het de juiste tijd om merken, bedrijven en PR bureaus aan te schrijven. Het is dan wel handig om wat statistieken te kunnen doorgeven zoals unieke bezoekersaantallen en informatie over je doelgroep, dus zorg dat de statistieken van je blog worden gemeten met bijvoorbeeld Google Analytics. Hoe je dit op je WordPress blog installeert lees je hier.
Persoonlijk vind ik dat je minstens 6 maanden aan statistieken moet kunnen aantonen om er conclusies uit te kunnen trekken over je doelgroep en om betrouwbare cijfers door te kunnen geven. Je hoeft echt niet jaren te bloggen en af te wachten tot je stappen kunt ondernemen. Inmiddels is bloggen een begrip en weten de meeste merken en bedrijven hoe groot de invloed van bloggers kan zijn. Ik moest 6 jaar geleden helemaal uitleggen wat ik deed en hoe ik een merk kon helpen aan wat meer bekendheid, maar die moeite blijft de blogger van nu gelukkig bespaard. Er komen steeds meer bloggers bij, waardoor er ook steeds meer merken geïnteresseerder raken in samenwerkingen. Dat er nu zo veel meer blogs zijn dan ‘vroeger’ hoeft dus helemaal geen nadeel te zijn.
Hoe bereik je merken, bedrijven, webshops en PR bureaus? Heel simpel, trek de stoute schoenen aan, pak de telefoon op of stuur ze een e-mail. Maar, hoe vindt je hun contactgegevens dan? Google is your friend! En als het niet te Googelen is, pleeg hier en daar wat telefoontjes om achter een contactadres te komen. Deze research kost soms best wat tijd en moeite, maar des te bevredigender is het als je het uiteindelijk hebt gevonden. Zorg dat je e-mail niet te langdradig is en zorg voor een goede, opvallende binnenkomer. Controleer je tekst op spelfouten en schrijf een pakkende, leuke tekst. Wees oprecht, blijf jezelf en stel jezelf en je blog netjes voor. Het heeft geen zin om jezelf en je blog veel mooier voor te doen dan het is. Natuurlijk, een klein beetje opscheppen mag, maar lieg absoluut niet over je bezoekersaantallen of doelgroep, want daar komen ze snel genoeg achter. Je wilt tenslotte een langdurige win-win samenwerking aangaan en eerlijkheid duurt het langst.
Of een merk, bedrijf, webshop of PR bureau daadwerkelijk met jou wil samenwerken, hangt van hen af. De ene webshop is wat makkelijker te overtuigen dan de ander en het ene PR bureau let meer op interessante content en fotografie terwijl de ander puur op bezoekersaantallen afgaat. Soms vind een merk dat je doelgroep niet goed aansluit bij die van hen, en soms juist weer wel. De kans is groot dat jouw e-mail op de grote stapel belandt, dus spreid je kansen en schrijf gewoon zo veel mogelijk merken aan waar jij graag mee zou willen samenwerken. Nooit geschoten is altijd mis, toch?
Hoe wijs je een samenwerking vriendelijk af?
Natuurlijk komt het ook wel eens voor dat JIJ wordt benaderd door een bedrijf. Hartstikke leuk, maar wat als je een samenwerking eigenlijk niet zit zitten? Hoe wimpel je ze op een vriendelijke manier af? Wat ik doe is altijd bedanken voor de mail, de interesse in mijn blog en het aanbod. Vervolgens zeg ik dat ik liever van een eventuele samenwerking afzie, omdat ik geen match zie tussen het merk en mijn doelgroep. Of omdat het product niet geheel mijn style is en ik er wel voor de volle 100% achter wil staan als ik erover schrijf. Of omdat ik momenteel geen plek heb op mijn blog.
Het is totaal niet erg om een bedrijf nee te verkopen, als je het maar netjes en beleefd afwijst. Probeer wel altijd wat opties open te houden, bijvoorbeeld door af te sluiten met ‘dank voor jullie begrip. Mocht er in de toekomst een ander product in jullie webshop zijn dat jullie extra willen promoten, dan hoor ik het uiteraard graag’. Het is altijd goed om contact te blijven onderhouden namelijk. Je weet maar nooit!
Hoe verdien ik geld met mijn blog?
Geld verdienen met bloggen kan op verschillende manieren. Zo genereer ik inkomsten via bannering, maar ook door het schrijven van advertorials (gesponsorde blogposts) en het plaatsen van gesponsorde social media posts. De banners en advertorials krijg ik binnen via mijn mediabureau Hot Pink Media. Een mediabureau zoals Hot Pink neemt in feite het salesgedeelte op zich van Beautylab.nl en alle andere blogs die bij dit bedrijf zijn aangesloten. Zij zijn de tussenpersoon tussen de klant en de blogger. Zij onderhandelen, bedenken leuke strategieën en campagnes en verdelen de budgetten. Mediabureaus werken eigenlijk op provisiebasis, want zij nemen hun deel van de opbrengsten en betalen de rest uit aan de bloggers.
Naast Hot Pink Media zijn er in Nederland nog meer mediabureaus, zoals Adfactor, Blogmij, EEN Media, AdVice (initiatief van Vice Magazine), PubNXT, Blog Today (initiatief van Sanoma), IMAgency of I Love Fashion Bloggers.
Daarnaast kun je ook geld verdienen met affiliate marketing door je aan te melden bij bijvoorbeeld Zanox of Daisycon. Met affiliate verdien je geld omdat je een klein percentage ontvangt van de opbrengst van wat jouw lezeressen via jouw linkjes uitgeven in webshops. Dus stel, ik plaats een affiliatelink naar de webshop van De Bijenkorf, jullie klikken daarop, shoppen en rekenen af, dan ontvang ik een bepaald percentage van jouw totale shopbedrag. Met andere woorden, hoe meer jouw bezoekers via jouw linkjes shoppen, des te meer geld je ermee zal verdienen.
Moet ik per se aangesloten zijn bij een mediabureau?
Ja en nee. Ja, omdat mediabureaus heel erg goed zijn in wat ze doen: sales. Het kost ontzettend veel tijd om zelf heen en weer te mailen met merken en bedrijven om uiteindelijk tot een prijs te komen. Die tijd besteed ik liever uit aan een mediabureau. Bovendien zijn zij veel beter in onderhandelen dan ik en hebben ze al goede contacten opgebouwd met merken en bedrijven. Het is ook fijn als je dit uit handen kunt geven, omdat het – naar mijn idee – professioneler overkomt als je de sales door iemand anders laat afhandelen. Ik merk dat ik als blogger serieuzer wordt genomen en dat het mediabureau er meer geld uit kan halen, dan als ik zelf de onderhandelingen had gedaan. Het is gewoon heel lastig om ‘jezelf’ te verkopen. Een buitenstaander kan dit vaak veel beter en schaamtelozer.
Naast de sales zijn mediabureaus ook heel alert met social media en nieuwe trends. Ze kunnen je helpen met SEO (Search Engine Optimazation) en zodoende zorgen voor meer bezoekers en exposure. Mediabedrijven kunnen je ook heel goed ‘managen’. Wanneer jij aangeeft welke kant je op wilt gaan met je blog, zullen zij daar passende merken en bedrijven aan koppelen. Wat ik persoonlijk erg fijn vond is dat ik er via mijn mediabureau ben achter gekomen wat ik waard ben als blogger. Zij hebben veel beter inzicht in andere, vergelijkbare blogs en hun prijzen, en weten wat een klant aan budgetten heeft om uit te geven. Zij konden mij dus goed vertellen wat ik voor een advertorial zou moeten vragen, op basis van hun kennis.
Bovendien is het wat gemakkelijker en laagdrempeliger om samen te werken met andere bloggers die aangesloten zijn bij hetzelfde mediabureau. Je ontmoet elkaar misschien wel eens op kantoor, of het mediabureau kan jullie ‘koppelen’.
Ik weet dat sommige mediabureaus bepaalde eisen hebben voordat ze een samenwerking aangaan met een blog. Niet iedereen kan zich namelijk aansluiten bij een mediabureau en verwachten dat het geld daarna zal binnenstromen. Was het maar zo’n feest! Ze letten vooral op de look & feel van je blog, de interactie met je lezers, de kwaliteit van je blogs en je bezoekersaantallen. Het verschilt per mediabureau en per niche hoe streng deze eisen zijn, de enige manier om erachter te komen is om contact met ze op te nemen.
Mocht je blog nog te klein zijn om zich aan te sluiten, of houd je de touwtjes graag zelf in handen, dan kun je de sales van je blog natuurlijk ook zelf doen. In de USA is er een overvloed aan goede bloggers, en krijgen bloggers gemiddeld $100 tot $200 per advertorial. Omdat Nederland kleiner is en er hier relatief minder goede bloggers zijn dan daar, liggen de prijzen hier hoger, namelijk €250 tot €750 per advertorial. De prijzen variëren per merk en hangen af van je expertise, invloed, engagement met de volgers en bezoekersaantallen.
Houd altijd in gedachten dat beginnende bedrijfjes en webshop vaak geen tot weinig budget hebben, dus dat zij waarschijnlijk liever samenwerkingen aangaan door je te betalen in natura, oftewel met goederen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, ook ik als grote blogger heb nog steeds van zulke samenwerkingen lopen, maar als je op een gegeven moment vindt dat je blog méér waard is, is het tijd om zakelijker te worden en om te gaan onderhandelen. Soms ga ik ook eerst een dergelijke samenwerking aan om te laten zien wat ik kan, voordat ik overga tot onderhandelen. En soms wijs ik zulke samenwerkingen vriendelijk af, omdat ik vind dat er budget tegenover moet staan (zeker als het wat grotere webshops of merken zijn). Het blijft altijd een beetje aftasten en aanvoelen, of merken écht geen budget hebben of dat ze je in feite op een goedkope manier proberen te gebruiken. Je hoeft echt niet overal geld voor te vragen, maar je moet je wel goed beseffen wat jij als blogger waard bent en of het om een eerlijke win-win situatie gaat.
Wat zijn de beste investeringen die je kunt doen als blogger?
Mijn eerste investeringen als blogger waren mijn domeinnaam en mijn hosting. Mijn domeinnaam legde ik vast via Hostnet en mijn hosting gaat via Just Host. Een blog met een korte, pakkende domeinnaam en .com of .nl erachteraan is makkelijker te onthouden en klinkt professioneler, dus hier zou ik zeker in investeren. Ook goede hosting is belangrijk, want je wilt niet dat je blog er continue uit ligt of dat het dagen duurt voordat problemen worden opgelost. Ik zit bij Just Host omdat hun service erg snel, goed en persoonlijk is.
Er zijn genoeg leuke, gratis blogthema’s of lay-out’s, maar wil je je een klein beetje onderscheiden dan denk ik dat het ook de investering waard is om een lay-out te kopen of om te laten maken. Mijn eigen lay-out is gekocht en daarna gecustomized. Lay-out’s kosten vaak niet meer dan $75, maar het laten aanpassen moet vaak door een ander worden gedaan (tenzij je er zelf handig in bent of iemand kent die er handig in is) en dan betaal je voor manuren. Het verschilt per persoon wat de prijzen zijn. Hoe groter je wensen, des te moeilijker het customizen, des te langer het duurt en des te meer je moet betalen. Soms doet iemand het gratis omdat ze het gewoon een leuke hobby vinden, soms vragen ze er een vriendenprijsje voor en soms betaal je de volle pond. Het hangt er dus een beetje vanaf hoeveel je uiteindelijk kwijt bent, maar als je van te voren je budget aangeeft vind je vast en zeker wel iemand die jou voor dat bedrag van dienst kan zijn.
Verder is een goede camera natuurlijk een vereiste. En nee, je hebt echt geen megadure spiegelreflex nodig, alhoewel; goed gereedschap is het halve werk. Een goede, basic spiegelreflex met een 50mm lens (Canon heeft er eentje die nieuw nog geen €100 kost, klik hier) is in principe prima om mee te beginnen. En soms heb je mazzel en kun je een tweedehands camera op de kop tikken. Het is niet goedkoop, maar zeker de moeite waard om in te investeren. Fotografie is één van de belangrijkste zaken van een blog. Niet alleen bezoekers, maar ook merken, bedrijven, PR bureaus en mediabureaus hechten hier grote waarde aan.
Blogtips waar je écht iets aan hebt
Ik hoop dat ik jullie goed heb kunnen informeren met deze blogtips, door de meest gestelde vragen zo persoonlijk en zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden. Ik hoop dat sommige zaken een stukje helderder zijn geworden en dat er een nieuwe (blog)wereld voor je open gaat!
Lees ook:
How-to: starten met bloggen
Hoe laat ik mijn blog opvallen
Ask Serena – bloggen en vloggen (Q&A video)
Good luck & happy blogging!
Mocht je toch nog met andere, brandende bloggerelateerde vragen zitten, stel ze dan gerust in de comments zodat ik, of mijn lezers, je verder kan helpen.
Until next time,
Serena Verbon
Wat een geweldige post is dit. Hartelijk dank voor het delen en het goede werk te blijven doen 🙂
Interessant artikel. Ik vind het vooral ook leuk dat je het punt negatieve reacties belicht. Dat zie je niet zo vaak, maar het is wel een heel actueel onderwerp. Top!
Groet,
Henriette