New week: tijdschrift versus blog

Twee weken geleden gaf ik een lezing bij Unilever. De speaker voor mij was een beautyredactrice van een Nederlands tijdschrift. Omdat ze net was begonnen en ik er al was, nam ik achteraan plaats. Tijdens haar praatje deed ze een aantal uitspraken over bloggers waar ik me ontzettend over heb lopen opwinden.

Ik heb er wel eens over nagedacht om een artikel te wijden aan het verschil tussen tijdschriften en blogs, maar ik was bang dat het te veel stof zou doen opwaaien en bovendien heeft iedereen er volgens mij een hele sterke mening over, dus leek het me beter om het maar even met rust te laten. Maar na haar praatje te hebben aangehoord kan ik niet anders dan mijn digitale mond opentrekken om haar – en vele beautyredacteuren met haar – te laten weten hoe ik erover denk.

Er lijkt al sinds het begin van de populariteit van blogs een soort strijd te zijn ontstaan tussen tijdschriften en bloggers. Natuurlijk, de ene blogger is de andere niet, maar dat geldt net zo hard voor beautyredacteurs. Niet elke beautyredacteur heeft journalistiek gestudeerd, weet ik toevallig. En dat is in mijn ogen ook helemaal niet noodzakelijk. Ik vind het dan ook gek dat er vaak wordt geschermd met “maar bloggers hebben er geen studie voor gedaan”. Voor zo ver ik weet is journalistiek een vrij beroep. Je kunt schrijven, of je kunt het niet.

Er zijn duizenden blogs alleen al in Nederland en België en zoals ik al zei is de ene blogger de andere niet. Ik kom inderdaad wel eens op blogs met hele slechte foto’s en een oppervlakkige review waar niemand wat aan heeft. Maar over het algemeen, en daar ben ik best trots op, vind ik de Nederlandse en Belgische blogs van zeer goede kwaliteit. Zeker in vergelijking met blogs uit de UK, Duitsland, Spanje, Italië en andere Europese landen. De lat ligt hier behoorlijk hoog omdat we die met zijn allen steeds hoger en hoger hebben gelegd en onszelf blijven verbeteren.

tijdschrift versus blog2De beautyredactrice vond het tijdens haar praatje nodig om te zeggen dat bloggers niet zo diep ingaan op een product. Waar zij juist heel veel informatie vertelt over een bepaald beautyproduct, zeggen bloggers alleen ‘oh het ruikt lekker en smeert lekker uit’. Maar nee, zij niet. Zij test namelijk alles zelf uit en heeft er écht verstand van. Dit verzin ik niet, dit waren  letterlijk haar woorden.

Het stuitte mij niet alleen tegen de borst, ook vond ik het een aparte uitspraak. Over het algemeen vind ik namelijk niet dat tijdschriften erg diep ingaan op de beautyproducten die erin voorkomen. Als ik een gemiddeld tijdschrift opensla zie ik een mooie opmaak van een pagina. Meestal zijn de productfoto’s begeleid van drie regeltjes tekst: de naam van het product, in één zin wat het doet en dan de prijs. That’s it. Best een karig stukje tekst voor iets wat je maanden hebt getest.

Ik kan al minstens 1000 woorden schrijven over één freaking lipgloss. Hoe durft die beautyredactrice te beweren dat een tijdschrift dieper ingaat op een product dan een blogger? Het is naar mijn mening juist the other way around. Wij bloggers kunnen al 10 minuten los gaan over een verpakking. En dan bespreken we ook de ingrediënten, de kleur, de geur, de mate van plakkerigheid en houdbaarheid op de lippen, welke dupes zijn er, swatches op de pols, op de mond, full face swatches, de prijs, waar is het nu te halen met korting en welke kleuren zijn er nog meer. En dan plaatsen we er ook nog minstens 10 prachtige en functionele foto’s bij. Een tijdschrift gaat dieper in op een beautyproduct dan een blogger? Laat me niet lachen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik houd van tijdschriften. Ik heb een abonnement op Allure en Seventeen en ik koop regelmatig een los nummer van de Grazia, Linda., Elle of Glamour. Ik denk dat tijdschriften en blogs gewoonweg niet met elkaar te vergelijken zijn. Maar als ik dan de belangrijkste verschillen zou moeten opnoemen, ken ik er wel een paar.

tijdschrift versus blog1Een tijdschrift denkt in thema’s en paginaindelingen en is in mijn ogen een stuk onpersoonlijker dan een blog. Een blogger denkt in ‘foto-tekst-foto-tekst’ (in plaats van een pagina-opmaak) en vertelt altijd alles vanuit haar eigen perspectief en bouwt een vertrouwensband op met de lezers. Er kan direct feedback worden gegeven, waar dan weer direct op gereageerd kan worden. Er kunnen vragen gesteld worden, die direct worden beantwoord. Een blog is niet alleen persoonlijker, maar ook een stuk interactiever in vergelijking met een tijdschrift. Naar mijn mening een groot voordeel, voor zowel de lezer als voor een eventuele adverteerder.

Ik snap het dan ook heel goed dat adverteerders een aantal jaren geleden hebben gekozen om meer te investeren in online advertisement. Het is niet alleen goedkoper, ook is er veel meer engagement via blogs. Het ‘vriendinnengevoel’ en de band die een blogger heeft met de bezoekers is iets wat een tijdschrift nooit voor elkaar kan krijgen. Het is uniek en zeer waardevol. Er heeft een verschuiving van de markt plaatsgevonden, waardoor er meer budget werd vrijgemaakt voor online en er dus gekort moest worden op de overige budgetten. Maar dat is niet de schuld van de bloggers, wat wel vaak wordt gedacht, maar de schuld van het tijdschrift zelf.

Iedereen had al lang kunnen zien aankomen dat online een grote hit zou gaan worden, en de tijdschriften hebben te laat beseft dat ze mee moeten gaan in die trend. Er bestaan sinds een paar jaar online redacties die de bijbehorende website moeten onderhouden, maar het is nog steeds heel onpersoonlijk. Het spreekt gewoon niet aan. Een gemiste kans, waardoor veel tijdschriften nog maar nét het hoofd boven water kunnen houden en uiteindelijk failliet zullen gaan. En dat vind ik jammer, want er is niets fijner dan op een zonnige dag op mijn balkon te liggen en gedachteloos een tijdschrift door te bladeren.

tijdschrift versus blog3Met een afgeronde studie Moleculair Biology en 5 jaar werkervaring in een farmaceutisch laboratorium vind ik dat ik een goede, onderbouwde mening kan vormen over beautyproducten. Ik maak en bewerk mijn foto’s altijd zelf (waar beautyredacteuren HR foto’s gebruiken of een fotograaf inhuren voor een shoot), ik pers er elke maand 60 nieuwe, uitgebreide artikelen uit en in de ruim 5 jaar dat ik nu aan het bloggen ben, bereik ik meer mensen dan de oplagen van acht (!!) bekende glossy tijdschriften bij elkaar.

Nee, ik vind mezelf niet beter dan een beautyredacteur. Zij hebben hun sporen verdiend met minstens zo’n 10  jaar ervaring in ‘het vak’, ze leveren kwaliteit en daar heb ik respect voor. Wel vind ik dat ik hetzelfde respect verdien als waarmee zij worden behandeld. Ik vind namelijk dat er niet moet worden neergekeken op bloggers. Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur. En dat frustreert me, want ik vind het onterecht.

Zo, het is eruit.

Wat is jouw mening over deze kwestie, als lezer van zowel blogs en tijdschriften of als blogger zelf?

Until next time,
Serena Verbon

Volg:

349 Reacties

  1. Ally
    27 april 2014 / zondag, 27 april 2014

    Een perfecte blogger’s antwoord op een doorsnee tijdschrift artikel;)

    • Ally
      27 april 2014 / zondag, 27 april 2014

      P.s. Wat betreft product reviews: ik koop eerder een beauty product wanneer deze wordt aangeraden door jou of beautygloss (mijn huid heeft het een en ander van jullie huidjes weg, hierdoor slaan de producten meestal goed aan) dan wanneer ik een artikel in een tijdschrift lees. P.s. Ik werk voor een tijdschriften uitgeverij en lees regelmatig bladen, aangezien ik ze ook verkoop. Tevens heb ik zelf ook een abbo op twee bladen. En al interesseert een review van een tijdschrift mij, dan nog ga ik meestal op zoek naar blogger reviews om te kijken wat de non-of-minder-commerciële meningen zijn. Dit neemt niet weg dat ik een tijdschrift voor alsnog erg leuk vind om te lezen, maar dan als een algehele plaatje.

  2. 22 april 2014 / dinsdag, 22 april 2014

    Wat heb je dit netjes verwoord. Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Je kan dit niet met elkaar vergelijken. Laten we elkaar met respect behandelen.

  3. Nuria
    19 april 2014 / zaterdag, 19 april 2014

    Hoi Serena! Goed geschreven stuk. Ik ben zelf account manager bij een groot mediabedrijf, sta dus aan de kant van de adverteerder en probeer hen zo goed mogelijk te adviseren op het gebied van media inzet. Ik ben begonnen op het segment Lifestyle, met veel beauty en kledingmerken. Vanuit mijn adviesrol heb ik altijd gekeken naar het totale plaatje, niet alleen naar ons eigen portfolio aan tijdschriften en websites. Her en der heb ik zeker het advies gegeven om wat met bloggers te gaan doen! Zelf verdiende ik hier natuurlijk niets aan. En toch: het resultaat was super, de adverteerders waren blij met de succesvolle samenwerkingen met de bloggers en ze vonden het verfrissend dat ik meedacht i.p.v. dat ik enkel budget los wilde trekken voor onze eigen media. Ik vind het dan ook jammer en een gemiste kans dat de mevrouw voor jou zich zo in het nauw gedreven voelt waardoor zij dergelijke uitspraken doet, het gaat juist om de mix tussen online en offline. Wie zijn kop boven water wilt houden omarmt juist de online ontwikkeling i.p.v. ertegen te vechten. Echt waar, er zijn teveel criticizers, we need more encouragers! : ) Groetjes, Nuria

  4. Lytje
    19 april 2014 / zaterdag, 19 april 2014

    Ik ben het zeker wel met je eens. Ik snap niet dat mensen zoals de spreker waar jij het over hebt zo neerkijken op bloggers. Misschien beseffen ze dat ze worden ingehaald (qua lezers en qua kwaliteit) en zijn ze te zwak om dat toe te geven. Bloggers geven júist meer informatie! Mijn droomberoep is vij een redactie werken/journaliste, maar blogger lijkt me ook heel leuk. Dat beautyredacteuren serieuzer worden genomen dan bloggers vind ik heel onterecht, volgens mij weten beautybloggers zelfs meer van beauty dan de redacteuren.

  5. 17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

    Zo lekker dan! Ik lees liever een blogpost, en ik koop ook sneller producten als ik die op een blog heb gelezen dan dat ik die in een tijdschrift gelezen heb.

  6. Esmee
    17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

    ‘Als blogger wordt je nog altijd minder serieus genomen dan een beautyredacteur.’, jammer dat je nou juist in zo’n krachtige zin een dt-fout maakt. Hopelijk lees je deze reactie en kan je bewijzen dat bloggen echt interactief is! Verder goed artikel, ben het helemaal met je eens!

  7. jasmijn
    17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

    AMEN!

  8. Femke
    17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

    Ik snap dat je boos kunt worden als er wordt neergekeken op blogs, want ook ik vind dat je op blogs betere tips kunt vinden voor bijvoorbeeld je make up. Toch vind ik het wel raar dat je zegt dat een blog veel persoonlijker is. Dat is namelijk logisch, omdat een tijdschrift door veel meer mensen wordt gemaakt en een blog vaak door één persoon of in ieder geval een klein groepje. Ik vind dus niet dat je zo negatief over tijdschriften kunt praten als je het zelf ook niet fijn vindt als mensen negatief over blogs praten. Zoals je al zei: blogs en tijdschriften kun je bijna niet met elkaar vergelijken en hier ben ik het dan ook helemaal mee eens.

    • Serena
      Auteur
      17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

      Dat ik zeg dat een tijdschrift niet persoonlijk is, is niet negatief bedoeld, maar gewoon een feit die ik benoem omdat ik toch wat verschillen wilde uitlichten. Maar negatief? Nee hoor. Dat lees je dan denk ik verkeerd.

  9. 17 april 2014 / donderdag, 17 april 2014

    Ik heb zelfs geen beautyblog maar ik ben helemaaal met jou eens!
    Ik heb via blogs veel geleerd bijv.: make up, opmaken en de ingredienten. Toen ik 13 was wist ik helemaal niks en kon alleen maar mooie plaatjes kijken in de tijdschriften. De jeugd van tegenwoordig weet nu wat alles zijn dankzij bloggers en YT.
    Een product kopen nadat je iets gezien heb in een tijdschrift? ha tis maar een reclame ik trap er echt niet in. Bij bloggers kunnen je echt wel enthousiast en nieuwsgierig maken, handel tot verkoop!

    Sterk artikel, you go girl!

  10. Karlijn
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Ik vind dat je helemaal gelijk heb. Sinds ik een paar jaar geleden de blogs ontdekte lees ik bijna nooit tijdschriften meer. Soms nog wel, als ontspanning. Maar als ik echt informatie wil hebben over een bepaald product zoek ik dat op op de blogs die ik vind. De uitgebreide informatie over producten en de ervaringen die mensen er mee hebben vind ik niet in tijdschriften, maar op blogs zoals Beautylab. Ik denk dat de tijdschriften industrie op dit gebied ver achterloopt en dat ze op dit moment lezers verliezen aan blogs vind ik alleen maar terecht. In plaats van op jullie neer te kijken, kunnen ze zich beter gaan verdiepen in wat jullie beter doen en waarom zij lezers verliezen, terwijl blogs alleen maar groeien. Ik denk dat de blogs een heel groot gevaar geworden zijn voor de tijdschriften industrie en dat dit ze dat soort uitspraken laat doen.

  11. thessa
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    You go girl!

  12. Tara-Naomi
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Ik ben het volledig met je eens, vroeger las is nog wel eens tijdschriften maar tegenwoordig is het 80% reclameplaatjes en om die reden lees ik het alleen al niet.
    Ook heb ik wel eens gezien dat op pagina nr. 4 staat dat je cellulitis niet weg krijgt met een crème en vervolgens staat er op pagina nr. 5 een advertentie voor een cellulitis crème met de tekst dat alles als sneeuw voor de zon verdwijnt.
    Maar ook inderdaad wat je zegt, een blog is veel persoonlijker en bevat gewoon simpelweg meer leesvoer.

  13. 16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Goed dat je zo een stukje eens geschreven hebt! Ik vind het belachelijk dat ze zulk soort uitspraken doet- ieder zijn mening maar ik ben het niet met die vrouw eens. Ik vind dat ze het verkeerd aanpakt door bloggers met tijdschriften te gaan vergelijken. Ze hoeft niet eens te gaan vergelijken, dat is nergens voor nodig. Ik vind dat er heel veel goede bloggers zijn in alle soorten en maten. Iedere blog heeft ook zijn andere ‘specialiteit’ en geen enkele blog is hetzelfde. Zo heb je bloggers die veel reviews doen en bloggers die meer actuele onderwerpen bespreken. Er zijn ook heel erg veel bloggers die geen goede reviews plaatsen. Helaas zie je soms dat reviews niet eerlijk zijn, wat jammer is.

  14. lysanne
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    En toch ben ik het niet compleet met je eens. Niet elke populaire blogger vind ik goed kunnen schrijven en zie je genoeg bloggers die inmiddels ook afhankelijk zijn geworden van PR-bureaus en merken en daardoor niet altijd hun ongezouten mening geven. Wel ben ik het met je eens dat er niet zo neergekeken moet worden, want als blogger zijnde heb je wel degelijk talent en enige kennis nodig. Lezers worden ook steeds kritischer en ik denk dat magazines zich daarin behoorlijk vergissen.

  15. 16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Ik ben het echt volledig met je eens!! Meningen van tijdschriften over producten hecht ik 0,0 waarde aan. Zij testen het niet eens, herhalen de verpakking en doen het alleen omdat ze er voor betaald krijgen of dat op gestuurd krijgen. Een blogger doet het veel en veel uitgebreider met een echte mening, hebben het product getest, met goede foto’s etc. Bloggers zoals jij zijn alles in een en verdienen daarom veeeel meer respect.

  16. suus
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Ik ben het helemaal met je eens! Ben je er tijdens je lezing nog op ingegaan?

  17. Kim
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Goed geschreven!

    Treurig dat deze vrouw in de veronderstelling is dat bladen meer ingaan op producten dan blogs. Ik ben een fervent tijdschriftenlezer, maar het beautykatern komt vaak neer op gekopieerde zinnetjes uit het persbericht met een prijs eronder.

    Ik kan me voorstellen dat, als je zo’n 10 jaar bij een blad werkt, het vervelend is dat er opeens bloggers komen die een deel van je werk inpikken. Maar come on, een klein stukje tekst bij een product trappen mensen tegenwoordig echt niet meer in – voor een eerlijke review van een product zoek ik blogs af. Want die beautyredacteuren mogen dan alles zogenaamd testen: daar zie je verder nooit wat van terug (behalve iets als dit “ik ben helemaal weg van de L’oreal eyeliner”… ok, top meid, maar… WAAROM?)

    Daarin ligt denk ik wel een belangrijke taak voor de blogger: als er steeds meer advertorials komen waarin er niet kritisch gekeken wordt naar de producten gaat je geloofwaardigheid eraan (ik heb het zeker niet over jou maar over bloggers in het algemeen) – en dan blijft er weinig over. Ik herinner me een artikel van Mascha waarin ze BB-creams prijst omdat het ‘toch wel meer is dan een getinte dagcreme met al die geheime wonderingredienten’ – dan erger ik me dood, want shiiit giiiirl iedereen kan toch wel bedenken dat er helemaal geen wonderingredienten in zitten (hier kwam ze later ook op terug).

    GOOEED dit stukje is inmiddels alweer enorm lang geworden (de gemiddelde beautyredacteur zou het niet kunnen opbrengen), maar keep up the good work!

    Dan ga ik nu weer even lekker door de Grazia bladeren. Het beautykatern sla ik over 😉

  18. Marlot
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Helemaal mee eens!

  19. Amina
    16 april 2014 / woensdag, 16 april 2014

    Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. De laatste 2 jaar koop ik mer tijdschriften, voornamelijk de Glamour en heb alleen een abonnement op de HODA magazine, daarnaast lees ik meer blogs en kijk ik veel beauty tutorials online. Vooral Beautygloss en jou blog Beautylab vind ik van bijzonder hoog kwaliteit. Ik erger mij persoonlijk in de tijdschriften aan het gebrek aan kleur. Ik als Marokkaanse herken mezelf niet terug in de tijdschriften. En in de blogs herken ik mijzelf meer terug. Zo had je laatst een hele uitgebreide reisverslag gedaan toen je naar Marokko ging. En ooit had je een tutorial gedaan met Arabische make up look. Hierdoor krijg ik het gevoel dat er ook aandacht wordt geschonken aan de andere doelgroep. Je artikelen vind ik erg fijn om te lezen en zijn JUIST waardevol. Ik weet nog dat ik opzoek was naar een oplossing voor mijn kapotte nagels. Deze braken telkens af en kwam via google uit op een artikel van jou over de Herome nail hardener. Je had het over de chemische producten die erin verwerkt zitten en over de voor en nadelen. Echt superhandig. Nog nooit zou ik zo’n uitgebreide artikel over nagelverhader terug lezen in een magazine NOOIT. In een magazine gaan artikelen juist vaak niet over beauty maar over interviews, of over de vrouw, werk, relatie, carriere etc. Anyway inderdaad, goed dat je het eruit hebt gegooid. Ben een enorme fan van de blogs. Daarnaast als laatste punt is het vriendinnengevoel waar je het over hebt ook een belangrijke factor. Het feit dat bloggers vaak terug reageren op een comment of juist rekening houden met wat voor artikelen/videos/foto’s wij willen zien, geeft mij het gevoel dat je ons als lezer meer dan serieus neemt. Wij weten wie er achter de artikelen zitten. Dat weten we van de schrijvers van tijdschrijft artikelen vaak niet. Hierdoor blijft dat gevoel weg.

    Ik rond het af, Serena blijf lekker je ding doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *